Torsdag formiddag leverte NHST Media Group sin kvartalsrapport for andre kvartal.
Den viser at selskapet gikk 1,5 million i pluss dette kvartalet, etter at de gikk i underskudd med hele 83 millioner i første kvartal.
Konsernets reklameinntekter ble imidlertid sterkt påvirket av pandemien. Totalt sett ble de nesten halverte, sammenlignet med tallene fra samme periode i fjor.
- Vi jobber systematisk og godt i en krevende periode. Jeg er imponert over organisasjonens evne til å utvikle viktig journalistikk og levere gode brukeropplevelser tross utfordrende arbeidsforhold.
Det sier Hege Yli Melhus Ask, konsernsjef i NHST Media Group i en pressemelding.
Les kvartalsrapporten i sin helhet her.
Melhus Ask legger også til:
– Kostnadstiltakene vi har iverksatt har begynt å virke, og emisjonen vi gjennomførte i kvartalet har gitt oss handlingsrom til å sikre god drift og at vi kan gjennomføre nødvendige investeringer for å beholde og videreutvikle viktige lederposisjoner i markedet.
Solgte Morgenbladet
I slutten av juni solgte NHST sin majoritetsandel av aksjene i Morgenbladet til Mentor Medier til en pris på omtrent 40 millioner korner.
Likevel har konsernet totalt sett et underskudd på 82 millioner kroner i år.
– Det var riktig å selge Morgenbladet, mens vi fokuserer på næringslivspublikasjoner og næringslivsrelatjerte tjenester. Det er selvfølgelig hyggelig med gevinst når man selger noe, men det er ikke årsaken til at vi solgte, sier Melhus Ask til Dagens Næringsliv.
I mai styrket konsernet sin egenkapital og likviditet gjennom en garantert fortrinnsrettsemisjon på 50 millioner kroner.
Smell i første kvartal
I første kvartal gikk konsernet på en koronasmell. Da gikk de med et underskudd på 83 millioner kroner.
I andre kvartal endte de samlede driftsinntektene på 270,1 millioner kroner, en nedgang på 10,3 prosent sammenliknet med andre kvartal i 2019.
Konsernet hadde driftsinntekter på 551,4 millioner kroner i første halvår, ned 7,0 prosent i forhold til samme periode i fjor.