Avisene rømmer Facebooks Instant Articles. Google åpner for annonseblokkering, for å blokkere færre annonser. Stadig flere dropper papiravisen, og DAB-overgangen er tøffere enn ventet.
MediaPuls har kommet til episode 150. Det feires ikke nevneverdig.
Mye ble nevnt under Facebook sin F8-konferanse i uke 16. Men ikke Instant Articles. Og det er kanskje ikke så rart. Publisister som tidlig gikk «all in», går «all out». Samtidig stuper Facebook-trafikken.
Stadig flere dropper papiravisen, men nordmenn dropper ikke norsk journalistikk. Google har sett seg «lei» på annonseblokkere, og vil blokkere annonsene selv. I alle fall de dårlige.
Overgangen til DAB i Bodø har resultert i krisetall for P4 og Radio Norge, mens lokalradioene jubler.
Just apply some magic sauce
Er du virkelig «hva du liker»? Kan noen få likes fortelle Facebook hvem du er, og hvordan du er? Det ser nesten ikke slik ut, skal vi tro Apply Magic Sauce.
Nyttige lenker:
Takk for at du lytter til MediaPuls
Har du forslag til temaer og saker vi bør ta opp i MediaPuls, så kan du komme med de via vår åpne sendedisposisjon på bit.ly/MediaInnspill.
Du finner Hans-Petter og Marius på HansPetter.info og Helt.Digital. Vi hadde satt veldig stor pris på om du vil abonnere og rate oss på iTunes. Alle episoder legges ut fortløpende med lenker til alt vi har snakket om på Mediapuls.no.