Det har vært misnøye fra journaliststudentene ved Høgskulen i Volda flere ganger det siste året.

Volda-studentene kritiske til skoleledelsen: – Det har vært for dårlig

Journaliststudentene frykter tap av kompetanse og kunnskap som følge av korona-krisen. –  Krisen kom på verst mulig tidspunkt, svarer Volda-rektoren.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Journaliststudentene ved Høgskulen i Volda er ikke fornøyde med ledelsen ved skolen.

Studentene reagerer på manglende oppfølging og informasjon under korona-krisen som har rammet Norge siden 12. mars.

Det forteller nyvalgt NJ Student-leder Hanne Sofie Økland Andresen.

– Vi er veldig misfornøyde med hvordan skolen håndterte situasjonen for oss studenter etter at korona-pandemien kom. Vi synes vi fikk for dårlig informasjon og for dårlig oppfølging, sier Andresen til Medier24.

Kritikken kommer i kjølvannet av en allerede eksisterende misnøye blant journaliststudentene i Volda også før korona-krisen

Også i fjor var det misnøye blant mediestudentene grunnet dårlig kommunikasjon fra ledelsen.

Kritikken i vinter handlet om dårligere studietilbud grunnet høyt sykefravær blant lærerne. Nå handler det om en total mangel på studietilbud. 

– Vi fikk ingen tilbud om undervisning eller noe informasjon. Vi var alle midt i internpraksis da korona-krisen oppsto, og fikk først noen kompensasjonsoppgaver i tre uker. Så fikk vi ikke noe som helst før eksamen, sier Andresen.

Les Volda-ledelsens svar på kritikken nederst i saken!

 

Hanne Sofie Økland Andresen er NJ Student-leder og klubbleder for journaliststudentene i Volda. 

– Mistet undervisning og kompetanse

NJ Student-lederen påpeker at hun snakker på vegne av andreårsstudentene ved Volda.

Førsteårsstudentene fikk til sammenligning flere digitale forelesninger, mens Andresen og andreårsstudentene kun hadde hjemmeeksamen i mai før skoleåret ble avsluttet. 

Hun understreker også at hun har full forståelse for at korona-pandemien er krevende for alle. Også for Volda-ledelsen.

– Vi tar til betraktning at dette ikke har vært eller er en enkel situasjon for noen. Men skoleledelsen hadde to måneder på seg til å ordne noe for oss, men gjorde det ikke. Det synes jeg er for dårlig, sier Andresen. 

– Hvilke konsekvenser har dette fått for dere?

– Vi har mistet mye av den undervisningen og kompetansen som vi skulle hatt. Vi har ikke fått noen kompensasjonsundervisning. Jeg vet ikke hvordan skolen tenker vi skal få tatt dette igjen, sier hun.

 

– Vil lytte til studentene

Andresen er bekymret for tapet av kunnskap. 

– Skolen kuttet en del av pensum til eksamen som handlet om økonomijournalistikk. Det ble kanskje mindre å lese til eksamen for oss, men det er likevel veldig synd. Vi mister mye nyttig kunnskap, sier hun.

– Vi har gitt direkte og konkrete tilbakemeldinger om dette, og skolen har sagt de tar til seg det vi sier. Vi håper de faktisk gjør det, og at situasjonen blir bedre til høsten, sier Andresen.

Volda-ledelsen er forelagt kritikken fra Andresen.

Midlertidig dekan ved Avdeling for mediefag, Jan Arne Ytrehorn, skriver følgende i en e-post til Medier24:

«Vi har evaluering av alle emne der alle studentane deltek. I år har vi i tillegg bede studentane spesielt om å evaluere korleis koronasituasjonen har virka inn på studiet. Dei tilbakemeldingane vi får vert vurderte og er del av kvalitetssystemet på utdanninga.»

Johann Roppen, rektor ved Høgskulen i Volda.

Hele svaret fra rektor Johann Roppen:

«Først må eg få ønske Hanne Sofie Økland Andresen lukke til i arbeidet som NJ-tillitsvald. Det er bra at våre studentar er aktive på mange frontar.

Når det gjeld kritikken av undervisninga i koronavåren så har eg følgande svar:

Vi må berre ta til oss at studentane ikkje var nøgde med det vi klarte å få til og eg reknar med at avdelinga vi får meir detaljert informasjon gjennom kvalitetssystemet. Eg er sikker på at fagmiljøet vil lytte til studentane og deira vurderingar og saman vurdere om det er noko frå vårsemesteret som bør takast igjen til hausten.

Det kan virke som at korona-krisa kom kanskje på verst muleg tidspunkt både for fagmiljøet og for den aktuelle studentgruppa, nemleg midt i den interne praksis- og prosjektperioden. I denne perioden handlar alt om at studentane skal drive intens research og publisering, arbeide i grupper og få rettleiing frå lærar og lære av kvarandre. Dette vert ofte vurdert som dei mest givande periodane i heile studiet. Så det er nok ein enorm kontrast mellom eit aktivt fellesskap og isolering på studenthyblar. Fagleg sett skulle arbeidet i mars/april også danne eit viktig grunnlag for prosjektarbeid i slutten av semesteret, så dermed forplanta dette seg også vidare i semesteret.»

Rektor ved Høgskulen i Volda, Johann Roppen, svarer også på e-post til Medier24 (se faktaboks under).

Powered by Labrador CMS