Politisk redaktør Hanne Skartveit i VG.

Podkast:

«Hanne Skartveit er på grensen til falske nyheter når hun påstår at Facebook knapt skaper arbeidsplasser»

Google dropper retargeting annonser. VG mener at Facebook ikke skaper jobber, Teknologi-gigantene presses fra alle kanter. Og vi lurer på om du er i stand til å bedømme andres innovasjonsevne?

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Google lar nå brukere slå av retargeting-annonser, altså annonser som følger deg overalt på nett etter du har vært innom en nettbutikk eller nettside. I første omgang kan du kun slå av display-annonsene – altså bannerannonser, men Google sier de vil utvide funksjonen til også å inkludere YouTube, søk og Gmail.

Facebook skaper knapt arbeidsplasser

I podkasten til Hanne Skartveit, VGs politiske redaktør, hadde hun nylig besøk av kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen. En god episode med mange gode historier, refleksjoner og diskusjoner. Men Skartveit er på grensen til «falske nyheter» når hun påstår at Facebook «knapt skaper arbeidsplasser i Norge».

Fra arrogante drittsekker til ydmyke samfunnsbyggere

Under World Economic Forum i Davos i forrige uke haglet kritikken fra statsledere, investorer, mediefolk og politikere. Enkelte sammenligner teknologiselskapene med sigarettindustrien, og ber politikerne regulere de sosiale mediene deretter. Andre mener de er en fare for samfunnet, som hjelper kriminelle og terrorister.

Nå kommer teknologigitantene på banen med brannslokningsapparatene sine, for å snu persepsjonen. Millioner av doller blir gitt til forskning. Nye arbeidsplasser skal skapes. Men er det for sent? Har toget gått? Har Google, Facebook og Amazon blitt for store og dominerende? Kommer reguleringene og lovene uansett hva gigantene gjør?

Er vi i stand til å bedømme andres innovasjonsevne?

Vi har flere ganger snakket om hvor dårlige mediehusene er på innovasjon. Nå er det andres evne til å være innovative som diskuteres. Og det hele startet med Dagens Næringsliv 17. januar, med tittelen – Telenor har havnet i en bakevje, og NHHs Innovasjonsindeks for Norge. 

Men er vi – publikum – i stand til å vurdere selskapers evne til å innovere? Vet vi egentlig hva innovasjon? 28% av amerikanerne synes ikke Facebook er gode til å innovere. Samtidig vet nesten ingen amerikanere at Facebook eier Instagram. Er det egentlig snakk om innovasjonsevne, eller folks oppfattelse av det. Og er det det samme?

Sosiale medier siden sist:

  • Snapchat lar deg dele stories utenfor appen
  • Twitter jobber med en Snapchat-lignende tjeneste
  • YouTube vil belønne snille kanaler

Abonner og hør på MediaPuls via SoundCloudAcastTuneIn RadioStitcher RadioGoogle Play Music eller Apple Podkaster. Eventuelt via RSS-feed!

Nyttige lenker:

Takk for at du lytter til MediaPuls

Har du forslag til temaer og saker vi bør ta opp i MediaPuls, så kan du komme med de via vår åpne sendedisposisjon på bit.ly/MediaInnspill.

Du finner Hans-Petter og Marius på HansPetter.info og Helt.Digital. Vi hadde satt veldig stor pris på om du vil abonnere og rate oss på iTunes. Alle episoder legges ut fortløpende med lenker til alt vi har snakket om på Mediapuls.no.

Powered by Labrador CMS