Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted på vei opp på scenen for metoo-debatt i regi av Medienettverket for kvinner, i november 2017.

Ja, det er nesten bare gutta boys på toppen: Ledergruppene i norske mediekonsern består av 80 prosent menn

Det er bedre ute i mediehusene, men grovt sett er regelen denne: Jo høyere opp, desto færre kvinner. Det viser en ny undersøkelse som MBL presenterer torsdag.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I kjølvannet av #MeToo-kampanjen kom søkelyset på andelen kvinnelige ledere i den norske mediebransjen.

Og etter initiativ fra Aftenpostens kulturredaktør Sarah Sørheim og VGTV-sjef Helje Solberg bestemte arbedsgiverorgansasjonen Mediebedriftenes Landsforening seg for å undersøke de faktiske forhold rundt disse tallene.

Hele undersøkelsen blir presentert i Oslo torsdag formiddag - altså på kvinnedagen 8. mars.

 

Og resultatene bekrefter inntrykket av at det er gutta boys som er sjefer på toppen:

Et av resultatene fra undersøkelsen. Alle funnene blir presentert og publisert senere torsdag. 

Særlig på konsernivvå ser det ille ut. Riktignok ikke i antall ansatte i konsernselskapene; der er 46 prosent kvinner.

Problemet oppstår på mellomledernivå og i ledergruppene - der er kvinneandelen henholdsvis 33 prosent og 21 prosent.

Det vil si at åtte av ti ledere i norske mediekonsern er menn.

 

Kvinnene er med, men ikke til topps

227 bedrifter med nær 8000 ansatte har besvart undersøkelsen. Av disse er 38 prosent kvinner og 62 prosent menn.

178 av disse bedriftene er regnet som «redaksjonell bedrift», altså et mediehus.

 

Og undersøkelsen viser at kvinnene fins i bransjen. På konsernnivå var som nevnt andelen kvinnelige ansatte 46 prosent. I mediehusene 44 prosent. Innenfor distribusjon og trykkeri - som fortsatt er mannsdominerte yrker - er riktignok kvinneandelen henholdsvis 20 og 12 prosent.

Fra tidligere oversikter vet vi at topplederne i norske mediehus består av en stor overvekt av menn.

Denne undersøkelsen viser imidlertid at kvinnene fins - også i ledergruppene: Blant mellomlederne i «redaksjonelle bedrifter» er 43 prosent kvinner, i «ledergruppene» 39 prosent.

 

- Bekrefter bildet

Politisk redaktør Hanne Skartveit i VG.

– Undersøkelsen bekrefter bildet vi har av mediebransjen – at vi har en vei å gå for å få kjønnsbalanse, sier informasjonsansvarlig Trine Ohrberg-Rolfsrud i Mediebedriftenes Landsforening til Aftenposten.

En av dem som kritiserte bransjen, inkludert sitt eget konsern, var VGs politiske redaktør Hanne Skartveit. Hun sier dette til Aftenposten:

– Dette bekrefter bildet vi ante. I lys av det som har skjedd i høst og i vinter, håper jeg toppledelsen i mediebedriftene gjør en endring for å bedre kjønnsbalansen. Det er en klar forventning fra min side, sier VGs politiske redaktør Hanne Skartveit.

 

Powered by Labrador CMS