Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted på vei opp på scenen for metoo-debatt i regi av Medienettverket for kvinner, i november 2017.

Schibsted-sjef Rolv Erik Ryssdal har fortsatt ikke lagt planen for hvordan han skal finne flere kvinner

I november lovte konsernsjefen målbare ambisjoner for bedre kjønnsbalanse i ledelsen. Men disse målene er fortsatt ikke på plass. - Jeg hadde forventet mer fart, sier VGTV-sjef Helje Solberg.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Høsten 2017 i den norske mediebransjen kom til å handle mye om #MeToo, seksuell trakassering og etterhvert også manglende kjønnsbalanse i de største selskapene.

Så sent som i oktober utnevnte Schibsted en ledergruppe for den nye mediedivisjonen med 11 menn og 2 kvinner.

2. november gikk politisk redaktør Hanne Skartveit i VG hardt ut mot eget konsern, da hun i et intervju med Dagens Næringsliv kritiserte en «gutta boys»-kultur på toppen.

På dagen to uker senere ble konsernsjef Rolv Erik Ryssdal kraftig utfordret av «sine egne» på et debattmøte i regi av Medienettverket for kvinner i ledelse.

Sjefredaktør Espen Egil Hansen i Aftenposten, redaktør Jane Throndsen fra VG og konsernsjef Rolv Ryssdal fra Schibsted under metoo-debatten i regi av Medienettverket for kvinner.

Der lovte han flere målbare ambisjoner for kjønnsbalanse.

- Vi kommer til å sette oss noen skarpere KPI-er, uttalte Ryssdal, og antydet at disse også ville bli offentlig kjent.

Han varslet også en «handlingsplan» på neste styremøte i Schibsted.

 

Fra debatten i november:

 

Ingen mål på plass

Det er snart tre måneder siden - så hvordan står det til med disse målene? Så langt er ingen av dem på plass.

Da Medier24 forespurte Schibsteds konsernledelse tidlig i januar, fikk vi til i svar at det skulle bli en «nærmere gjennomgang av dette de nærmeste ukene». Midten av februar ble omtalt som mest realistisk.

Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal, som er øverste toppsjef for selskapet som eier to av landets største nyhetsredaksjoner, har ikke villet la seg intervjue om denne saken eller svare på spørsmål.

Verken i januar, eller da vi spurte på ny denne uka.

Kommunikasjonsdirektør Kjersti Oppen skriver følgende til Medier24 denne uka om status for målene:

- Vi jobber på for fullt fart med dette nå, både i divisjonene og på gruppenivå. Så snart vi har dette klart, vil vi komme tilbake. Dette er et prioritert område for oss.

 

Hadde forventet mer

Under debatten i fjor høst var flere toppledere og mellomledere i Schibsteds mediehus svært tydelige i sin kritikk av konsernets toppledelse.

Under samme arrangement som den nevnte debatten, ble Helje Solberg kåret til «Årets kvinnelige medieleder».

På det nevnte debattmøtet i november fikk Ryssdal symbolsk overlevert en handlingsplan fra featureredaktør Jane Throndsen i VG. Og de skarpe spørsmålene om skarpere KPI-er for kjønnsbalanse kom fra VGTVs toppsjef Helje Solberg.

Når Medier24 i dag spør Solberg hva hun synes om utviklingen siden den gang, svarer hun:

- Jeg er for gammel til å tro at dette er noen quickfix. Dette må det jobbes med strukturert fra toppen - og det må jobbes langsiktig. Såvidt jeg vet, er det i gang et arbeid for å konkretisere mål og ambisjoner. Det er bra.

- Når det er sagt, hadde jeg forventet mer fart, tydelige mål og klart uttrykte forventninger. Vi har ikke råd til å skyve på dette lenger, sier Solberg.

 

- Mediestormer kommer og går, strukturene består

Hun bekrefter samtidig at det ikke er kommunisert og konkretisert noen slike mål ut i Schibsted.

- Alle skjønner at dette tar litt tid, og det er viktig at det blir god kvalitet på arbeidet. Men det kan selvsagt heller ikke ta for lang tid. Til det er listen nå lagt for høyt, mener hun.

- Hvorfor er det viktig med bedre kjønnsbalanse?

- Verden drives framover av mangfold og kritisk tenkning. Dette er viktig både for å skape en  sunn kultur, gode økonomiske resultater og for  at Schibsted skal være et attraktivt sted å jobbe.

Den profilerte og erfarne medielederen, som i fjor ble kåret til Årets kvinnelige medieleder, er glad for at fjoråret sørget for debatt om kvinnelige ledere.

Men understreker samtidig at dette ikke må blåse bort:

- Temaet er satt på dagsorden og har fått oppmerksomhet. Men vi må huske: Mediestormer kommer og går, strukturer består, sier Solberg.

 

 

Slik svarte konsernsjef Ryssdal om kvinneandel 3. november 2017 - da Schibsted la fram tallene for 3. kvartal: 

Rolv Erik Ryssdal om kvinneandelen i Schibsted Posted by Medier24 on 3. november 2017

 

Powered by Labrador CMS