Det er ikke tillatt å plassere reklameinnslag i kortvarige øvelser, som langrennssprint, slik at seeropplevelsen forringes.

TV 2 får advarsel for brudd på reklamereglene

Medietilsynet har gitt TV 2 en advarsel etter at kanalen sendte reklame som gikk ut over seeropplevelsen under en verdenscup i langrennssprint.

Publisert

Det melder Medietilsynet i en pressemelding.

– Reklamesendingen førte til at seerne ikke fikk se hele sprinten i fullskjerm, sier direktør for juridisk og regulatorisk avdeling, Hanne Sekkelsten i pressemeldingen.

TV 2 sendte reklame på såkalt «delt skjerm» under verdenscupen i langrennssprint 3. desember i fjor, samtidig som konkurranse-heatene foregikk.

Dette sier reglene om sending av reklame

  • Reklame på delt skjerm er tillatt i direktesendinger fra begivenheter som foregår uten opphold (kringkastingsforskriften § 3-7a første ledd).
  • Program kan avbrytes med reklame dersom avbruddet plasseres slik at programmets verdi og integritet ikke forringes. Ved denne vurderingen skal det særlig legges vekt på naturlige opphold i programmet og programmets varighet og art (kringkastingsforskriften § 3-7 andre ledd).

Reklamesendingen førte i tillegg til at seerne gikk glipp av kommentatorlyden.

– I kortvarige øvelser som langrennssprint er ikke reklame på delt skjerm tillatt. Medietilsynet har derfor gitt TV 2 en advarsel, sier Sekkelsten.

Reglene åpner for å sende reklame på delt skjerm under direktesendte begivenheter som foregår uten opphold, som for eksempel Tour de France og andre begivenheter av lengre varighet.

Det gjør at seerne har mulighet til å følge med på sendinger, samtidig som kringkasteren kan avvikle reklame uten å måtte vente til det kommer naturlige pauser.

Det er heller ikke tillatt å plassere reklameinnslag slik at de fører til en forringelse av seeropplevelsen, og dermed sendingens og programmets verdi. Det gjelder både ordinære reklameavbrudd og visning av reklame på delt skjerm.

– I dette tilfellet mener vi at visning av reklame samtidig med sending av konkurranser som varer i rundt tre minutter, klart gir en dårligere seeropplevelse, sier Sekkelsten. Hun legger til at Medietilsynet har god dialog med TV 2 i saken.



Powered by Labrador CMS