Læring i industrimontørfaget Marius Aandstad hos Slåttland Gruppen og youtuber Hanna-Martine Slåttland Baller under innspilling. Foto: Nordic Screens

Youtube-profilen Hanna-Martine (19) får æren for at flere jenter søker teknologilinje - 18 prosent vekst etter kampanje

- Modig og fremoverlent av Norsk Industri å gå for denne type kampanje, sier daglig leder Nils Ketil Andresen i Nordic Screens.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Søkertallene til linja Teknikk og industriell produksjon (TIP) i videregående skole har de siste fire årene fått færre og færre søkere. Søkertallene for neste skoleår, viser at trenden nå har snudd.

En kampanje fra Hanna-Martine Slåttland Baller (19) får deler av æren, ifølge en pressemelding fra YouTube-nettverket Nordic Screens. 

I samarbeid med Norsk industri har hun publisert en Youtube-serie på fem episoder, hvor hun reiste rundt og besøkte teknologi-lærlinger over hele landet.  

– Vi tror kampanjen har hatt effekt, sier fagsjef Kjetil Tvedt i Norsk Industri i meldingen.

Positiv effekt på unge jenter

Søkertallene for linja har økt med fem prosent på landsbasis, fra 5327 til 5590 førstevalgssøkere, ifølge oversikten til Utdanningsdirektoratet.

Selv om linja fremdeles har stor overvekt av mannlige søkere, har 18 prosent flere jenter valgt TIP i år. 

Økningen i kvinnelige søkere gleder fagsjefen i Norsk Industri. 

- Hanna-Martine har nådd ut til 15-åringer i Norge med budskapet om at TIP er riktig valg for praktisk anlagte og teknisk interessert ungdom. Ekstra gledelig er det at det er 18 prosent flere jenter som søker TIP i år, sier Tvedt.

- Fremoverlent med denne typen kampanje

Slåttland Baller er en del av selskapet Nordic screens, som organiserer og samarbeider med en rekke norske Youtube-profiler. Daglig leder i selskapet, Nils Ketil Andresen, berømmer kampanjen og samarbeidet med Norsk Industri. 

- Det er modig og fremoverlent av Norsk Industri å gå for denne type kampanje. For industrien er det avgjørende å lykkes med nå frem til de unge og å få snudd den negative utviklingen. Da er det  fint å se at kampanjen har virket i praksis, sier Andresen i Nordic Screens.

Powered by Labrador CMS