Mange deler brukerkontoene sine hos strømmetjenester som Netflix med venner, viser en ny undersøkelse fra Handelshøyskolen BI.

1 av 2 unge deler strømmeabonnementene sine med venner

De store selskapene gjør foreløpig ikke noe for å stanse praksisen. – Det kan endre seg i fremtiden, mener en BI-professor.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

En ny undersøkelse fra Handelshøyskolen BI viser at så mange som 50 prosent av unge sier at de ofte eller noen ganger deler brukernavn og passord til strømmetjenester med venner.

Strømmetjenester som Netflix, HBO Nordic, TV 2 Sumo og Viaplay har for lengst gjort sitt inntog på det norske markedet.

Straks blir også Disney+ tilgjengelig her til lands. 

– Sjansen er stor for at unge ikke vil betale for hvert sitt abonnement. En vennegjeng kan i stedet avtale seg imellom hvem som skal abonnere på hva, dermed får de tilgang til flere tjenester ved å dele brukerprofiler og passord, forklarer Terje Gaustad.

Terje Gaustad er professor ved BI.

Han er professor ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI. 

Foreløpig har praksisen foregått uten at strømmetjenestene har forsøkt å hindre det i stor grad.

Dette mener Gaustad fort kan endre seg om tilstrømmingen av nye kunder stopper opp.

– Økningen av nye kunder har vært såpass stor til nå så de har ikke tatt tak i det: Men når kurven flater ut blir incentivene for å gjøre noe med det større, sier han.

Powered by Labrador CMS