Håndballguttas bragd da de vant mot vertsnasjonen Polen på lørdag, sørget for nok en seerrekord for TV3:
456.000 seere fikk i snitt med seg kampen, og man må tilbake til 2011 for å finne høyere seertall på kanalen.
Når kampen var på sitt mest spennende mot slutten, var det på det meste 617.000 seere innom TV3.
- Den kommersielle andelen på 20,5 prosent for dagen for TV3, er den beste lørdagen siden 2013. Den kommersielle andelen for sendetidspunktet til kampen var hele 41,5 prosent, skriver mediekonsernet MTG i en melding.
Og disse tallene nådde TV 3 i konkurranse med populære programmer som Mesternes mester og Hver gang vi møtes.
- Kan gi økt markedsmakt
Og bransjen har lagt merke til TV3s suksess. TV-sjef Thomas Høiby i mediebyrået Mindshare mener håndballen nå kan øke kanalens markedsmakt.
– Omtalen TV3 får i andre medier øker oppmerksomheten rundt kanalen. Når NRK og TV2 viser klipp fra kampene på TV3 nås nye seergrupper for MTG-kanalen. Noen av disse seergruppene er ikke MTG-seere fra før, sier TV-sjefen.
Ifølge en melding fra Høiby på Mindshares hjemmesider er mange av dem som nå ser på håndball fra TV3, helt nye seere.
- Omtrent 15 prosent av de som så Norge-Hviterussland var innom TV3 i mer enn fem minutter for første gang i år. Dette kan være seergrupper som ikke har MTG-kanaler i sitt valgsett, noe som åpner nye muligheter for MTG.
- De kan promotere programmer og konsepter på egne kanaler for en helt ny seergruppe. Antallet nye seere kan og bør øke videre i mesterskalpet, sier Høiby.
Han sier at man må tilbake til de beste Champions League-kampene på Viasat4 for å finne like gode seersnitt, og tror håndballen nå hjelper TV3 fram:
– Alle er tjent med at vi får flere sterke kommersielle kanaler, både seerne og annonsørene. MTG er på vei opp!