Fredag ble det klart at Magne Nordgård (42) tar over som ny konsernsjef i konsernet Hamar Media, som blant annet eier avisene Hamar Arbeiderblad og Lokalavisa Sør-Østerdal.
– Jeg er spent og gleder meg masse, sier han til Medier24.
Konsernet har vært preget av konflikter og uenighet om veien videre for både avisene og konsernet, og i november takket tidligere konsernsjef Hans Jørgen Øveraasen for seg etter sterk misnøye internt.
Lokalpatriot
Nordgård forteller at lokalpatriotismen er en av grunnene til at han ville ha – og takket ja – til jobben.
– Det er to hovedårsaker til det: Den første er at jeg er ekte innledning. Jeg er gift og har to barn og jeg opplever det som et privilegium å få ansvaret for Hamar Media, og den kvaliteten det konsernet representerer på Innlandet. Det gir jobben en dypere mening, sier han til Medier24 og legger til:
– Jeg opplever at det ligger et stort potensial der – og mange muligheter i digital transformasjon og oppgradering av tekniske løsninger. Slik skal vi kunne lage mer god journalistikk.
Nordgård er opprinnelig fra Løten, men har bodd på Hamar siden 2011. Der har han jobbet i en rekke ulike selskaper, men ingen knyttet direkte til mediebransjen. Det tror han kan være en styrke, når han nå skal i gang med opprydningen i Hamar Media.
– Det har jo vært litt turbulent?
– Jeg kommer inn uten «kulturell arv» og har ikke vært en del av konflikten. Det gjør at jeg kan komme inn med blanke ark og jeg tror det kan være positivt. Samtidig er jeg opptatt av å bruke tid på å bli kjent med bedriften og de ansatte, sier han og legger til:
– Jeg er opptatt av å se framover.
– Mulig å legge bak seg
Han tror det er mulig å samle konsernet – og få folk til å dra i samme retning.
– Jeg tror det er mulig å legge bak seg. Det er noe av den jobben jeg skal gjøre nå: Å få samlet konsernet og sørge for at vi alle drar i en felles retning. Det tenker jeg vi skal få til.
Når det gjelder kjernen i konflikten, hvem konsernet skal samarbeide med framover, peker Nordgård på flere muligheter for Hamar Media sin del.
– Jeg tenker at det er flere spennende potensielle samarbeidsakser for Hamar Media. Amedia er en av disse, selv om det er for tidlig for meg å si konkret hva de kan være. Jeg er nysgjerrig på å finne ut mer om hvilke muligheter vi har, sier han.
– Setter i gang med strategiprosess
I første omgang handler det om å skaffe seg oversikt over situasjonen og de ulike aktørene.
– Jeg må skaffe meg oversikt rett og slett, bli kjent med egen organisasjon, egne hull, potensialet som ligger der og mulighetene. Så vil jeg helt sikkert se på muligheter med Amedia, hvis de kan være en god partner for oss.
Han varsler at de nå skal i gang med en strategiprosess for konsernet – hvor de skal snu alle steiner. Når de skal være klare med ny strategi er foreløpig ikke avklart.
– Vi har ikke lagt det detaljerte løpet for det, men jeg tenker at dette er noe vi må gjøre i tide for å håndtere eventuelle konsekvenser for økonomien i 2021. Forhåpentligvis skal vi inn i forberedelsene til 2021 med konklusjoner rundt strategien, sier han.
Nordgård er på plass i Hamar Media i løpet av februar.