Konsernsjef i Hamar Media, Hans Jørgen Øveraasen (innfelt) tror på lysere tider for mediehuset i 2019 og 2020.

Resultatnedgang for Hamar Media, men konsernsjefen er optimist: – Planlegger for vekst i 2019 og 2020

Innlandets største mediehus opplevde svikt i annonseinntektene, men konsernsjef Hans Jørgen Øveraasen ser positivt for fremtiden.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Hamar Media AS opplevde en resultatnedgang i 2018 med et overskudd på 4,8 millioner kroner  - sammenlignet med årsresultatet på 5,4 millioner i 2017, viser selskapets ferske regnskapstall.

Den samlede omsetningen til Innlands-selskapet var på 218 millioner kroner, mot 221 millioner kroner i 2017. Driftsresultatet endte på -1,5 millioner kroner, mot -793 000 kroner i 2017. 

– Planlegger for ytterligere vekst

Konsernsjef Hans Jørgen Øveraasen er likevel optimist og forteller at nedgangen har en enkel og - for medieselskaper - lett gjenkjennelig forklaring: 

– Resultatnedgangen fra 2017 til 2018 skyldes i hovedsak lavere annonseinntekter. I 2019 forventer konsernet en resultatforbedring, og en ser at annonsenedgangen gjennom flere år flater ut. Opplagsinntekten øker betydelig i 2019 og vi planlegger for ytterligere vekst i 2020, sier Øveraasen til Medier24.

Hamar Media AS:

Innlandets største kommersielle selskap innen kommunikasjon.

Datterselskaper er Hamar Arbeiderblad AS, Sør-Østerdal Media AS, Exact Media AS (under avvikling), Info Innlandet AS, Innlandet Distribusjon Hamar AS, MVL Media AS, Arjos Reklame AS og Mjøsa Invest1 AS.

– Hamar Media har et svært solid økonomisk fundament. Konsernet er gjeldfritt og hadde en likviditetsbeholdning i form av bankinnskudd ved utgangen av året på 83 millioner kroner. Egenkapitalen var på 164 millioner kroner, fortsetter Øveraasen. 

Etablerte tre nye nettaviser

Hamar Media brukte også 2018 til tre nyetableringer i den allerede rikholdige nettavis-porteføljen. Det ble i tillegg iverksatt nye inntektsbringende tiltak ved investeringer i nytt grafisk produksjonsutstyr i Nydal og i eiendommen på Hamar, ifølge årsberetningen. 

 – I 2018 ble tre nye nettaviser etablert på Hamar Medias publiseringsplattform: De mye omtalte publikasjonene Alvdal Midt i Væla og Tynsetingen, samt Helgelands Blad, som valgte Hamar Medias løsning framfor Amedia, forteller en fornøyd Øveraasen. 

Og slår fast: 

– Hamar Media ser positivt på framtidige muligheter som oppstår gjennom digitalisering.

Powered by Labrador CMS