Bonnier og Amedia kjøper svenske Hall Media

Sikrer seg Sveriges femte største mediekonsern foran nesen på Polaris Media.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I forrige uke ble det kjent at Amedia og Polaris Media skal ha vært interessert i å kjøpe svenske Hall Media, som omsetter for en halv milliard (SEK) i det svenske lokalavismarkedet.

Nå er det klart at det ble Amedia og den svenske giganten Bonnier som stakk av med konsernet gjennom sitt felles mediekonsern Mittmedia (Bonnier 80% og Amedia 20%.

Avtalen innebærer at Amedia direkte eier 49 prosent av aksjene i Hall Media. Mittmedia, hvor Amedia eier 20 prosent, blir eier av de øvrige 51 prosentene.

 

70.000 abonnenter

Fakta om Hall Media AB

  • 5. største lokale aviskonsern i Sverige
  • Hovedkontor: Jönköping
  • Aviser: 10 abonnementsaviser og 8 gratisaviser
  • Antall abonnenter: 70.000
  • Omsetning:  500  millioner SEK
  • Antall ansatte: 230
  • Eiere: Carl-Olof och Jenz Hamrins Stiftelse
  • Styreleder: Lovisa Hamrin
  • Administrerende direktør: Mats Tidstrand

Konsernsjefen i Amedia, Are Stokstad, blir ny styreleder i Hall Media. 

– Vi skal bidra til vekst og utvikling i viktige lokalaviser i en sentral del av Sverige og sikre at avisene og regionen har en tydelig stemme i samfunnet. Vår visjon er å skape sterke, lønnsomme lokalaviser basert på uavhengig kvalitetsjournalistikk. Dette samsvarer med Jönköpings-Postens og de øvrige titlenes historiske samfunnsoppdrag. God lokaljournalistikk er den beste oppskriften på digital suksess, uttaler Are Stokstad i en melding.

Hall Media AB har sin base i Jönköping og har 70.000 abonnenter og over 250.000 daglige lesere.

Konsernet består av 10 abonnementsaviser, 8 gratisaviser, samt egen trykkeri- og distribusjonsvirksomhet og er særlig orientert sør i Sverige. I porteføljen har de blant annet Falköpings Tidning, Jönköpings-Posten, Skaraborgs Läns Tidning, Smålands-Tidningen, Smålands Dagblad, Smålänningen, Tranås Tidning, Vetlanda-Posten, Värnamo Nyheter, Västgöta-Bladet og en rekke gratisaviser.

For lokalavisens beste

Styreleder Lovisa Hamrin i Carl-Olof og Jenz Hamrins Stiftelse, som nå selger Hall Media, sier i en melding at salget er motivert av hva som er til regionens og lokalavisenes beste. 

– Jeg er svært opptatt av vår regions fortsatte utvikling og av det frie og åpne samfunnet. Amedia er ledende i Norden på å utvikle et mangfold av lokalaviser og har med journalistikken som sin forretningsidé hatt stor suksess med den digitale transformasjonen. Digitaliseringen er en driver av den konsolideringen vi ser i bransjen. For å overleve er det nødvendig å være del av en større sammenheng. Derfor er jeg glad for å kunne gi Hall Media over til nye eiere som har forutsetninger og evne til å sikre at avisene fortsatt utvikler seg som samfunnsinstitusjoner med lokal tilstedeværelse og egen journalistikk i regionen, sier Lovisa Hamrin i en melding.

Medier24 kommer tilbake med mer.

Powered by Labrador CMS