NRK Finnmark har i år, sammen med resten av region nord i NRK, hatt et spydspissprosjekt på gang.
– Målet har vært å øke kunnskapen innenfor forskjellige tema i de tre nordligste regionene, forteller Gyda Katrine Hesla.
Hun er journalist ved NRK Finnmarks kontor i Alta, og har spesialisert seg på innhold til sosiale medier. Som en del av dét, har hun blitt tatt ut av den ordinære produksjonen tre ganger tre uker spredt over det siste året.
– Det vi lærte mest av, var å møte de beste på området. Vi dro til de flinkeste redaksjonene i NRK og besøkte London, sier hun.
Data og analyse
På studieturene til NRK Supernytt, nrk.nos sosiale medier-team, BBC, The Guardian, CNN, Vouge, The Economist og The Independant, fikk de stilt spørsmål om blant hvordan de store redaksjonene tenker sosiale medier-strategi.
– Vi hadde staket oss ut noen ting vi ønsket å fokusere på. Blant annet hvor viktig det er å samle inn data og analysere det man gjør. Det viktigste var å se hva andre redaksjoner hadde som suksesskriterier, sier hun.
Etter studieturene har Hesla og de andre spydspisse reist rundt i redaksjonene for å lære bort de nye kunnskapene. Hesla har vært på NRK Finnmarks hovedkontor i Alta, og på lokalkontorene i Hammerfest, Kirkenes og Vadsø.
– Det var kjempegøy, og det var en veldig ok måte å gjøre ting på. Vi har små lokalkontorer, så det ble litt én-til-én-læring, sier hun.
Se et eksempel på en Facebook-video fra NRK Finnmark under:
Dette er Heslas beste tips:
- Når du poster på Facebook eller Instagram; tenk på hva du ønsker å oppnå med posten. Appellerer du til hjernen eller hjertet, håp eller humor? Hvilken følelse vil du at skal vekkes?
- Skriv en tydelig delingstekst etter at du har tenkt gjennom punktet over. Få en kollega til å lese teksten, og still kontrollspørsmålet: Engasjerer dette?
- Delingstekst på Facebook: Gjerne kort og direkte, og bruk emojies der det passer.
- Delingstekst på Instagram: Her kan teksten være lengre, og gi litt mer av saken. Bruk gjerne emojies der det passer.
- Evergreens: Ta vare på innhold som kan publiseres igjen og igjen og igjen. Vær ærlig i delingstekst, og skriv at vi deler denne videoen/featureartikkelen på nytt (og så hvorfor).
- Ha hjerte for posten din på sosiale medier også etter publisering. Del med andre aktuelle kontoer. Vær til stede i kommentarfeltet, kommenter, trykk liker eller mane til en god og saklig debatt dersom det er behov for det. Gi publikum som liker et saksfelt muligheten til å lese mer om dette, ved å dele andre lignende/aktuelle saker i et kommentarfelt som «tar av».
- Tenk en god miks av bilde, video og stories på Instagram.
- Versjoner! Har redaksjonen din en god sak? Da bør den ut på alle plattformer. Vi har forskjellige seere/lyttere/lesere på de forskjellige plattformene, så dersom vi har en sak vi virkelig har tro på, bør den versjoneres til TV, radio, nett, Facebook (lenkepost, eller av og til Facebookvideo) og Instagram (story, bilde eller video). Saken kan gjerne lages på forskjellige måter på alle plattformene.