Gunnar Stavrum, ansvarlig redaktør i Nettavisen.

Fjoråret var preget av omstilling for Nettavisen, men redaktør Stavrum smiler: – Et av de beste driftsårene i vår historie

Eierskifte, utskillingen av content-byrået Spray og at Egmont kjøpte Side 2, Side 3 og Blogg.no preger årsresultatet til Nettavisen. Likevel leverte de et resultat før skatt på 9,1 millioner kroner.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Etter et år preget av omstilling kan Nettavisen-redaktør Gunnar Stavrum likevel være fornøyd med tallene for 2018. 

– Det har vært et av de beste driftsårene i Nettavisens historie, konkluderer Stavrum overfor Medier24. 

Fisjoner og eierskifte

Regnskapet viser et inntektsfall på 23 prosent, fra 130 millioner i salgsinntekter i 2017 til rett over 100 millioner i 2018. Samtidig har driftskostnadene gått ned fra 119 millioner i 2017 til 91 millioner i 2018. 

Mye av dette skyldes at Nettavisen og Egmont ved årsskiftet inngikk en salgsavtale, hvor Side 2, Side 3 og Blogg.no ble en del av Egmont-systemet og Nettavisen ble heleid av Amedia fra 1. januar 2018. 

I tillegg har Nettavisen skilt ut innholdsmarkedsføringen i eget selskap, Spray, som er et heleid datterselskap av mediehuset. Det har også påvirket blant annet driftskostnadene til Nettavisen. 

– Når man ser på bunnlinjen, så er den preget av en del kostnader omstilling. Vi har blant annet betalt dobbelt husleie i perioder. Hvis vi justerer for de engangseffektene og omstillingskostnadene, ender vi på et resultat før skatt på 14,7 millioner, sier Stavrum.

Om man ser på regnskapet alene viser det et årsresultat etter skatt på 6,97 millioner i 2018, sammenliknet med et resultat på 16,5 millioner i 2017 – om man ikke korrigerer for omstillingseffektene. 

LES OGSÅ: Nettavisen og Stavrum flyttet til Amedia: – Med dem i ryggen skal vi utfordre de største avisene i Norge

Satser på abonnenter og sport

Når det kommer til 2019 satser Nettavisen knallhardt på å vokse videre – og på å styre pluss-løsningen sin. Stavrum forteller at de allerede er på god vei, og at abonnementsveksten i årets første måneder har vært formidabel. 

– Etter et godt 2018, har vi etablert en ny inntektsstrøm: Abonnementsinntekter. Der har vi gått fra 0 til 11.000 på et drøyt halvår. Det er en veldig interessant ny inntektskilde for vår del, sier han. 

Han tror mye av det skyldes den gode journalistikken – og ikke minst at Nettavisen og Amedia er store aktører på direktesendt sport, et tilbud som er inkludert i abonnementsløsingen til Nettavisen. 

– Vi er store på distribusjon av direktesport, det er en viktig del av abonnementsløsningen vår, sier Stavrum.

Utover det er han hemmelighetsfull rundt hvordan det går med Nettavisen så langt i 2019. 

Powered by Labrador CMS