Gunnar Stavrum, sjefredaktør i Nettavisen og Krs.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør i Nettavisen.

Resultatet stuper for Nettavisen

På to år har driftsresultatet falt med 78 prosent. Men Gunnar Stavrum er fornøyd med fjoråret.

Publisert Sist oppdatert

Driftsresultatet til Nettavisen raste fra 20,5 millioner kroner i 2022 til 7,4 millioner i fjor. På to år har driftsresultatet sunket med 78 prosent. Det viser årsregnskapet.

Inntektene økte til 194,8 millioner kroner, en svak økning fra 192,3 millioner. Opplagsinntektene økte med 16 prosent opp til 42,3 millioner kroner.

Samtidig sank annonseinntektene svakt.

Sjefredaktør Gunnar Stavrum sier fjoråret var ganske bra.

– Det var et spesielt år, fordi vi satset veldig mye på å oppbemanne og øke omfanget av innkjøp. Da er det typisk at kostnadene kommer før inntektene og resultatet faller, sier Stavrum til Medier24.

Han legger til at avisen likevel landet over budsjettet.

– Jeg er godt fornøyd med fjoråret, selv om bunnlinjen er lavere enn året før.

– Ikke historisk gullår

Stavrum viser også til at de på inntektssiden har god vekst i abonnementsinntektene.

– Så har vi ok utvikling på annonser. Det er ikke så ille i et tøft marked, men det er ikke et historisk gullår.

Kostnadene økte med ni prosent opp til 187,3 millioner kroner. Blant annet økte varekostnader med ti millioner kroner.

Det inneholder blant annet økte kostnader fra leveranser fra konsernet, som sportsrettigheter og teknisk utvikling, forklarer Stavrum.

Avisens årsresultat falt fra 16,4 millioner kroner til 7,1 millioner kroner.

I årsberetningen skriver avisen at den planlagte satsingen ble bremset som følge av økonomisk usikkerhet.

– Vi har en langsiktig plan og vil fortsette å «gønne på». Men vi har hatt en lang tradisjon med tæring etter næring, og når markedet buttet imot, kuttet vi videre oppskalering, forteller Stavrum, og legger til:

– Vi har ikke kuttet kostnader eller nedbemannet, bare vokst litt mindre.

– Har en rolle

– Skal man tilbake til de årene med driftsresultat på over 20–30 millioner?

– Det viktigste for Amedia med Nettavisen er at vi skal bite fra oss i kampen om leserne. Vi har en rolle utover å bare være oss selv, vi er en del av totaliteten, sier Stavrum og legger til:

– Leservekst, abonnementsvekst og topplinje er viktigere enn siste desimal på bunnlinjen.

Og et halvt år inn i 2024 har det vært en retur av inntekter på annonsemarkedet, forteller Stavrum.

– Det har tatt seg opp i løpet av året. Markedet er fremdeles ikke friskmeldt, men vi har bra kontroll, og vi tror vi lander bedre i år enn i fjor.

 – Vil at de nye skal lykkes

De siste årene har Nettavisen flere ganger lånt ut sine ressurser til oppstarten av nye Amedia-aviser i Oslo og Kristiansand. Nå hentes også ressurser for å starte opp RA Stavanger.

– Gjør ikke denne utlåningen at dere mister mer fart, fordi dere blir færre?

– Vi ser ikke sånn på det. Vi er viktig aktør i det hele, vi har en større rolle enn bare å være Nettavisen, sier han og legger til at de frivillig låner ut sine redaksjonelle ressurser:

– Fordi vi vil at de nye avisene skal lykkes. Vi har noe mindre redaksjonelt trykk enn vi ellers ville hatt, men det er langsiktige investeringer.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS