Presseetikere reagerer på at mediene publiserer slike bilder usensurert for å hjelpe politiet. I bildet: Politiet i Møre og Romsdal etterlyste en mann og en kvinne i sammenheng med tyveri. Tyvene er nå pågrepet.
Møre og Romsdal politidistrikt
Presseeksperter advarer mediene om å bli politiets løpegutter etter publisering av usladda overvåkningsbilder
– Pressen må ikke bidra til et overvåkingssamfunn hvor man publiserer bilder fra videokameraer fordi man har et tv-program hvor hensikten er å oppklare forbrytelser, sier Gunnar Bodahl-Johansen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det er NRK som melder om reaksjonene etter at flere aviser gjorde som tv-programmet Åsted Norge og publiserte usladdet bilde av to personer som politiet mener står bak flere kosmetikkforbrytelser.
Personene var mistenkt for å ha stjålet kosmetikk til en verdi av 18.000 kroner. De to ble først vist på tv-programmet Åsted Norge på TV2 før politiet sendte ut pressemelding med bilde av de to som var mistenkt for å stå bak, skriver NRK.
– I pressen er vi veldig restriktive med å publisere bilder av kriminelle eller potensielle kriminelle. Det er Vær varsom-plakaten og den presseetiske normen som skal ligge til grunn i enhver sammenheng. Så har vi unntaksbestemmelser, som at det har en sterk allmenn interesse, men den presseetiske vurderingen skal gjelde i enhver redaksjon, sier han til NRK.
Ida Kalheim er prosjektleder for Åsted Norge på TV 2 og sier at 37 personer er pågrepet etter å ha vært etterlyst i programmet. Hun mener programmet har bidratt til å gjøre Norge til et tryggere samfunn, og det er de stolte av.
– I løpet av 30 direktesendte programmer har vi gått ut med svært få identifiseringer. Det vi derimot har gjort i hver sending har vært å be våre seere om hjelp til å identifisere ranere, overfallsmenn, voldtektsmenn, eldrebedragere, tyver og andre kriminelle som politiet vil ha gjenkjent, slik at de kan pågripes, sier hun til NRK.