– Tiden for å jobbe separat med kommunikasjon og medieovervåkning er forbi. Det gir ingen mening å jobbe isolert med noe som er så sterkt knyttet sammen.
Det sier Henriette Sveen, Country Manager i Mynewsdesk Norge, i en melding fra pressemeldingstjenesten.
Som nå altså ikke lenger er bare en pressemeldingstjeneste - men kombinerer PR-verktøy med medieovervåking. Dermed går Sveen i konkurranse med etablerte leverandører som Retriever, Opoint og Meltwater.
Dette skjer etter at NHST Media Group, som også eier Dagens Næringsliv, i fjor kjøpte opp medieovervåkingsselskapt Intermedium - for å styrke konsernets digitale tjenestetilbud gjennom PR-plattformen Mynewsdesk.
Helhetlig og integrert løsning
Ifølge Mynewsdesk har er markedet for medieovervåking og distribusjonstjenester fortsatt preget av enkeltstående tjenester. NHSTs søker nå å vinne land i nye markeder ved å tilby en helhetlig løsning gjennom en sømløs integrering av den digitale PR-plattformenMynewsdesk og medieovervåkningsselskapet Intermedium. Medieovervåkningen får navnet Listen.
Ambisjonen er at det skal bidra til videre vekst:
– Mynewsdesk har vært NHST-konsernets vekstdriver med en topplinjevekst på 46 % i 1. kvartal 2016, og ruster seg nå for videre vekst med integreringen av Intermedium. Vi er fornøyd med å være først ute i Norge med å tilby en komplett løsning for digitalt kommunikasjonsarbeid, sier konsernsjef Gunnar Bjørkavåg.
Men om veksten har vært stor, har Mynewsdesk fortsatt til gode å levere overskudd - også så langt i 2016.
Mynewsdesk viser blant annet til en undersøkelse i regi av Kommunikasjonsforeningen, som antyder at norske kommunikatører i liten grad måler effekt av arbeidet - kun 27,1 prosent av 1600 svarte at de gjorde det.
Nå håper Henriette Sveen at Mynewsdesks nye tjeneste kan bidra til å gjøre det lettere å kombinere PR og overvåking:
– Ambisjonen vår er å hele tiden være innovative og ligge i forkant for å pushe markedet i riktig retning. Å lytte til interessentene dine er helt essensielt for å kommunisere godt, og derfor har vi gjort det enkelt og samlet alt i en løsning. Dette har vært etterspurt i lang tid av kommunikatører.