Stian Sandø, Lydia Gieselmann og Arman Surizehi skal lede Gullsnutten 2019.

Gullsnutten-jury varsler sterkt fokus på merking av annonser og kommersielle samarbeid

Konkurransen skal også ut av Oslo. Se hvem som sitter i juryen her.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I år er det femte gang prisutdelingen Gullsnutten arrangeres hvor nominerte YouTube-profiler kan vinne ulike priser. 

Gullsnutten er et samarbeid mellom NRK P3 og Nordic Screens, og prosjektleder i NRK Kristina Tallaksen Flaten forteller at fagjuryen i år består av personer med variert faglig kompetanse. 

Prosjektleder Kristina Tallaksen Flaten i NRK P3.

– I år har vi vært så heldige å få med oss en variert og dyktig gjeng som virkelig forstår unge og godt innhold. Noen jobber med filmproduksjon, noen med journalistikk, noen med sosiale medier og andre med reklame og kommunikasjon, sier Tallaksen Flaten. 

Fagjuryen:

Stiftelsen Gullsnutten har i år nedsatt en komité bestående av Thea Winger (SplayOne), Sofia Helling (United Screens), Maria Sanni (Nordic Screens), Nils Petter Strømmen (Kantar TNS) og Helle Aakesen (NRK). 

Når Gullsnuttens fagjury skal kåre årets vinnere, er kreativitet, kvalitet og særegenhet viktige kriterier. I år er også riktig merking av annonser og kommersielle samarbeid viktig for juryen.

Komitéen har satt sammen en gruppe på 15 personer som skal kåre vinnerne i hver kategori: 

  • Janne Monsen Tveit (redaktør, 730.no)
  • Bjørnar Braastad (student)
  • Mats Lyngstad (CEO og co-founder hos Inzpire.me)
  • Fredrikke Johansen (klipper hos Monster)
  • Ulrikke Louise Wiik (rådgiver i TRY Råd)
  • Daniel Sjors (event og promotion manager i Universal)
  • Rose Bjartveit (student)
  • Sigmund Malken (rådgiver i We Are Live)
  • Sigrid Stenseth (rådgiver i Trigger Oslo)
  • Stina Helland (campaign coordinator i Warner Music)
  • Cecilie Moberg (PR manager i Sony Music Norway)
  • Grace Heide (production manager i The Oslo Company)
  • Lukas Loeb (konsulent og partner i PR Operatørene)
  • Birgitte Fagstad (sosiale medier-spesialist i Orkla Home & Personal Care)
  • Rikke Føyen Bjerke (student)

Vil ut av Oslo

Etter tilbakemeldinger fra seerne om at de synes det er kjedelig at alt skjer i Oslo – tar de nå Gullsnutten ut av byen. 

 Vi har gjort et stort innsiktsarbeid, og det er grunnlaget for at vi har valgt å dra på turné i år. YouTube er jo helt i særklasse når det kommer til følgere. Det er utrolig mange som ser opp til – og som står veldig nære Youtuberne – og i år hadde vi lyst til å reise ut i Norge for å gi enda flere, og ikke minst andre enn tidligere, mulighet til å bli med på feiringen, sier Tallaksen.

Mandag ruller Gullsnutten-bussen ut fra Marienlyst med Youtuberne og Victor Sotberg fra NRK FlippKlipp, som skal lede turneen. Det blir stopp i Bø Sommarland, Tvedestrand, Odda, Geilo og Fagernes – før bussen ender opp i Gjøvik. 

– Underveis skal vi arrangere «meetups», hvor Youtuberne får møte fansen å ta bilder og vi skal ha konkurranser. I tillegg kommer vi til å produsere innhold fra turen hver dag, sier hun. 

Tallaksen Flaten understreker at det er kjempe viktig at Gullsnutten gjennomføres. 

– For min del så tror jeg ikke at jeg hadde tatt innover meg hvor stort YouTube er. YouTube-Norge er skikkelig bra nå, og de store mediehusene ser på Youtuberne med misunnelse. De produserer masse bra innhold hver eneste dag, og det er kjempe viktig at får heder og ære for det de gjør, mener Tallaksen Flaten. 

Noen av de nominerte Youtuberne er blant annet Agnetesh, Dennis Vareide, Mina Jacobsen og Joakim Kleven. 

Powered by Labrador CMS