Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press kårer hvert år hvilket selskap eller organisasjon som er «best på å få ungdom til å føle seg verst», og deler deretter ut prisen «Årets Gullbarbie».
Leder i Press, Mina Vinje, sier i en pressemelding at de har mottatt 9300 nominasjoner. Hvem som vinner avgjøres gjennom en digital avstemming.
– Gullbarbie er ikke en pris man skal feire, men en verstingpris man bør skamme seg over å få. I år fikk vi inn rekordmange nominasjoner i litt andre kategorier enn tidligere. Det er tre ulike kandidater vi har nominert. Noen av kandidatene har utmerket seg som versting over lang tid, én har til og med vunnet prisen tidligere, men alle er nominert på grunn av reklame og markedsføring som bidrar til at ungdom føler seg feil. Akkurat dét er lite å være stolt over, sier hun i meldingen.
De tre nominerte til årets «Gullbarbie» er:
Blogg.no
Press skriver:
«Blogg.no har ikke tilstrekkelige retningslinjer og tar ikke det ansvaret de har. Barn og unge blir gjennom blogger utsatt for markedsføring av produkter som fillers og kosmetiske inngrep gjennom sponsede innlegg, reklame og kommersielle samarbeid som ofte er dårlig merket. Blogg- og influencermarkedet har vokst seg enormt de siste årene, og bloggere er rollemodeller med stor påvirkningskraft».
Facetune
Press skriver:
«Med Facetune kan man enkelt redigere eget utseende til det ugjenkjennelige. Den målrettede markedsføringen til Facetune mot unge i sosiale medier er særlig problematisk. Daglig dukker det opp reklame for appen på unges smarttelefoner. Med dette forteller Facetune barn og unge at de må passe inn i et ensidig skjønnhetsideal og at de ikke ser bra nok ut som de er».
Dagbladet
Press skriver:
«Dagbladet har et samfunnsansvar som de ikke tar på alvor. Gjennom artikler, overskrifter og bilder fulle av unødvendig seksualisering og overdrevent fokus på sex, kropp og slanking, bidrar Dagbladet til usikkerhet og dårlig kroppsbilde blant ungdom. Dagbladet har hatt saker om intimkirurgi, med titler som “det beste jeg har gjort” og “det er verdt pengene”».
Dagbladets redaktør Alexandra Beverfjord skriver i en e-post til NRK at Dagbladet i all hovedsak produserer nyheter, sport og underholdning, og at sakene Press kritiserer er en del av avisens dekning av helse-, sex- og forbrukerstoff.
– Dette er stoffområder som vi vet er viktig for leserne våre, og som vi også kommer til å skrive om i fremtiden, skriver Beverfjord til NRK.