Tom Martin Hartviksen, ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Gudbrandsølen Dagningen.

Sterkt resultat for Gudbrandsdølen Dagniningen

Selskapet peker på digital vekst og kostnadskutt som viktige faktorer bak utviklingen.

Publisert

Det foreløpige regnskapet for Gudbrandsdølen Dagningen (GD) i 2024 viser en omsetning på 107,8 millioner kroner og et driftsresultat før ned- og avskrivninger (EBITDA) på 12,9 millioner kroner. Dette er en betydelig forbedring fra året før.

 Ifølge avisen skyldes resultatveksten særlig økte digitale inntekter innen annonse og opplag, samt kostnadsbesparelser knyttet til distribusjon av papiraviser.

– Omlegging av distribusjon og innsatsen fra alle våre dyktige ansatte har vært avgjørende for å oppnå dette resultatet. Vi vil fortsette å fokusere på kostnadstilpasninger for å møte en stadig mer digital hverdag, sier Tom Martin Kj. Hartviksen, ansvarlig redaktør og administrerende direktør i GD.

GD-gruppen, som i tillegg til GD inkluderer avisa Valdres, Norddalen og Alvdal Midt i Væla, hadde en samlet omsetning på 147,5 millioner kroner og en EBITDA på 14,1 millioner kroner. Dette gir en driftsmargin på nær 10 prosent, den høyeste siden 2017. 

Gruppen har også kuttet kostnader med 17 millioner kroner, blant annet gjennom overgang til avisdistribusjon via Posten, redusert utgivelsesfrekvens for avisa Valdres og heldigitalisering av avisa Norddalen.

– Den sterke veksten i digitale inntekter viser at strategien vår gir resultater, men vi må fortsette å være kostnadsbevisste for å sikre videre bærekraftig vekst, sier styreleder Aslak Runde.

GD-gruppen ser optimistisk på 2025, men understreker at utfordringene knyttet til fallende papirinntekter vil møte en offensiv digitaliseringsstrategi kombinert med streng kostnadskontroll.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS