Dette er en fotomontasje og ikke slik kanalene selv bruker P-en
To av tre forstår ikke at de blir utsatt for produktplassering. Nå varsler Medietilsynet strengere kontroll og sanksjoner
P-en er ikke synlig nok, mener Medietilsynet.
Denne artikkelen er over to år gammel.
En ny undersøkelse fra Medietilsynet viser at kun 35 prosent av seerne forstår at de blir «utsatt for produktplassering».
Bare én av tre kan huske å ha lagt merke til den såkalte «P-en» på skjermen, som skal fortelle seerne at programmet innholder produktplassering.
– Undersøkelsen viser at det fortsatt er en vei å gå når det gjelder å få til tydelig nok merking av programmer med produktplassering, sier direktør for konsesjon og tilsyn i Medietilsynet, Gudbrand Guthus, i en melding på Medietilsynet.no.
Vårt Land omtalte i helga også temaet, og til avisa utdyper Guthus hans syn på saken:
– Mye tyder på at P-en ikke er synlig nok. Fjernsynskanalene har ansvaret for at merkinga blir gjort ordentlig og kommer tydelig fram. Vi har et stykke igjen å gå før dette fungerer. Det har vært eksempler der kanalene har lagt en lys P på en lys bakgrunn. Der har kringkasterne lovet å skjerpe seg, sier han.
Guthus varsler at Medietilsynet nå kommer til å utøve strengere kontroller og varsler sanskjoner framover - kanskje også i form av bøter.