I «Sommerpraten» stiller Medier24 en rekke personer i og tett på mediebransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. Nestemann ut er Martin Bentzen i GroupM.
– Hvordan oppsummerer du første mediehalvår 2019?
– 2019 har så langt vært et spennende halvår synes nå jeg. På den kommersielle siden, som vi i GroupM er mest involvert i, har det vært et hektisk første halvår.
– Flere store aktører har sondert terrenget noe som gjør at pitch-aktiviteten har vært høyere enn normalt. Det gir mange muligheter så den hektiske våren har vært gøy å være en del av. Spesielt siden noen av aktørene har valgt å samarbeidet med oss i årene fremover. Det gir energi og positivitet til å gi gass igjen etter en velfortjent sommerferie.
– Videre så er vi veldig fornøyd med at kompetansen generelt i bransjen har økt innenfor programmatiske kjøp og bruk av data. Her var det store overskrifter hvis vi går tilbake ett år tid som bar preg av for stor avstand mellom spesialistene og annonsørene. Her synes jeg det har vært jobbet bra på begge sider av bordet for å nettopp sikre at dette gapet har blitt lukket. God dialog og vilje til å sette av tid for å forstå teknologien har gjort at vi har kommet et stort steg i riktig retning.
– Hvis man velger å se litt bredere på bransjen vi er en del av så er det mange saker som kunne vært kommentert men jeg velger å trekke fram den utviklingen vi ser innenfor kvinnefotballen og hvordan VM har blitt prioritert samt levert fra TV2 og NRK. Når vi opplever seertall opp mot 900.000 seere så gir det et klart signal om at dette fenger store deler av befolkningen. Videre bekrefter det jo også at lineær TV fortsatt samler folket til store evenementer.
– Hva er årets flause til nå?
– Årets flause vil jo vise seg når 2019 er over – det er jo seks måneder igjen så mye kan skje. Jeg er ikke for å henge ut noen eller kommentere på om det er flauser eller ikke – det blir veldig individuelt og det er ofte enkelt å sitte utenfor å mene noe. Det er alltid to sider, minimum, av en sak.
– Hvilken bransjeperson har inspirert deg i år?
– Personlig har ikke noen som alene inspirerer meg men summen av de jeg omgir meg med inspirerer meg. Etter snart 20 år i bransjen fått lov til å jobbe med mange utrolig dyktige folk som både har inspirert meg og gjort meg bedre. Setter utrolig pris på alle som jeg jobber med i dag og har jobbet med i årene løp.
– Hva gjør du i sommer?
– Slapper av og lader batteriene til en morsom høst. Det blir en tur på Vestlandet hvor svigerfamilien har et deilig sted som gjør at hvilepulsen blir så lav som den bør være. For å sikre seg sol så blir det også et par uker med kona og barna på solkysten. God mat, trening, tid med familien og venner er ferie for meg!
– Hvilke medievaner tar du med deg på ferie?
– Det blir alltid mer tid til å lese i ferien enn i hverdagen som gjør at jeg nok bruker litt mer tid på avisa enn ellers. Mindre PÅ og mer TILDSTEDE gjør nok at mobilen blir mindre i fokus de neste 4 ukene.
– Hva er den største tabben du har gjort som sommervikar? (Om du aldri har vært sommervikar: Hva er den største tabben du har gjort på jobb?)
– Tabber har det vært mange av opp gjennom årene, men som sommervikar gjorde jeg noe helt annet enn mediebransjen. Sommerjobben i feriene, som ung og lovende, gikk til å male høyspentmaster (nedre del) i Buskerud. Det var en varm og fysisk krevende jobb i høyden. Før jeg fikk god erfaring gjorde jeg en flause som jeg ikke gjorde igjen:
– Jeg startet nede og malte oppover – det gjorde jeg noen meter opp – før jeg fant ut at jeg skulle ned til lunsj. Dette var maling som ikke tørket på noen timer … Så det å klatre ned på nymalt mast anbefaler jeg ingen. Dette var ikke i tråd med HMS ei heller særlig heldig for bekledningen. Men, man lærer så lenge man lever – så etter denne hendelsen startet jeg alltid med å male øverst først.
– Hva er ditt beste råd til årets sommervikarer?
– Gjør mest mulig som du ikke har gjort før, involver mange og spør masse!