Group M samarbeider med IBM Watson om kunstig intelligens. Denne uka var nordiske kolleger på besøk i Norge for å presentere mulighetene. Fra venstre: Martin Bentzen, COO i GroupM Norge, Emil Lauritsen, Digital Developer og Baltazar Ozonek, Head of Marketing Technology, begge GroupM Nordic.
GroupM/Egil Arntzen
Nå kommer kunstig intelligens til reklamebransjen: GroupM inngår samarbeid med IBM Watson
- Vi har store forventninger, sier Martin Bentzen. Tidlige tester har gitt svært gode resultater.
Denne artikkelen er over to år gammel.
GroupM, Nordens største mediebyrågruppering, har inngått samarbeid med IBM Watson for å benytte kunstig intelligens i markedsføring.
- Målet med samarbeidet er å gjøre reklame mer relevant for forbrukerne og mer verdifullt for annonsørene, heter det.
Ambisjonen bak samarbeidet er naturlig nok skape bedre resultater for byråenes kunder.
- Gjennom analyser av tekst, bilder, lyd og video kan systemet gjenkjenne mønstre og trender i dataene, og analysere både strukturerte og ustrukturerte data på en unik måte, skriver byrågruppen.
Disse dataene kan så knyttes sammen med mediebyråenes egne data og erfaring om hva som fungerer.
Tidlige tester skal ha gitt betydelig mer relevante annonser for forbrukerne, med en økning i konverteringsraten på opp mot 50 prosent, ifølge en studie fra IBM selv.
– Vi har store forventinger til samarbeidet, sier Martin Bentzen, COO i GroupM Norge.
– Gjennom partnerskapet med IBM Watson kan vi knytte ny teknologi sammen med GroupMs markedsføringskompetanse. Målet er å levere enda bedre resultater for våre byråers kunder, sier han.