Pernille Johnsen (25) er mediegründer og har startet opp nyhetsbrevtjenesten «Skumlest».

Pernille Johnsen (25) savnet et nyhetsmedie som passet hennes hektiske livsstil, så hun startet like greit sitt eget

- Hele målet var å lage en nyhetstjeneste som gjør det enklere å være opplyst i hverdagen, sier Skumlest-gründeren.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Da Pernille Johnsen (25) var ferdig med å studere i Skottland, savnet hun et nyhetsmedie som passet hennes livsstil og rutiner som ung, nyutdannet og karrierebevisst. 

- Der så jeg er hull i markedet, hvor det manglet et nyhetsmedie som passer for oss, sier hun til Medier24. 

Ett år senere sender hun daglig ut nyhetsbrevet Skumlest. Målet med nyhetsbrevet er å gi innsikt i utenriksnyheter på en enkel og lettfattelig måte, som er tilpasser unge lesere med fulle kalendere. 

- Alle norske mediehus har nyhetsbrev, men der er det stort sett oppsummering av egne nyheter og ikke noe eget. Da tenker nok mange: Hvorfor skal jeg gidde å ha dette i innboksen min, når jeg kan klikke meg inn på allverdens sider og få akkurat det samme? 

 

Vil gjøre det enklere å være opplyst i hverdagen

Hun forteller at mange i  hennes situasjon har ett mål når de er ferdig med å studere: Å gjøre det best mulig i den første jobben man får. Det kan også gå utover daglig nyhetskonsum. 

- Mange har verken tid eller lyst til å lese dagspresse fra perm til perm. Det passer ikke nødvendigvis inn i rutinene - det er kanskje å banne i kirka - men det er likevel sånn det er, sier hun og legger til:

- Samtidig vil man ikke se ut som et spørsmålstegn når man møter han smarte i økonomiavdelingen i heisen, sier hun. 

Den virkelighetsforståelsen er bakgrunnen for nyhetsbrevtjenesten Skumlest, som gir deg en kort oppsummering av noen av dagens viktigste utenrikssaker, og muligheten til å skumlese deg smartere, og gir deg muligheten til å være med i diskusjonene om politikk og dagsaktuelle spørsmål på jobb - uten at du har lest alle dagens aviser. 

- Hele målet var å lage en nyhetstjeneste som gjør det enklere å være opplyst i hverdagen. 

Ifølge Johnsen selv sender hun nyhetsbrevet til et femsifret antall mennesker hver dag. Medier24 har bedt om dokumentasjon på disse tallene, men Johnsen har av ulike årsaker ikke ønsket å dele dokumentasjon på abonnent- og lesertallene sine. 

 

- Jeg har aldri satt foten i et norsk mediehus

Johnsen fant ut at hun ville jobbe med journalistikk mens hun studerte, men valgte likevel ikke den veien inn i bransjen mange andre velger.

- Jeg har aldri satt foten i et norsk mediehus, altså aldri vært ansatt i et. Jeg har kun frilanset litt for ulike medier, men ikke noe fast, sier hun. 

En av de første tingene hun fikk på plass etter at hun startet Skumlest, var medlemskapet i Norsk Redaktørforening. 

- Jeg ville merke Skumlest med presselappen, slik at det er et legitimt redaksjonelt produkt, sier hun. 

Redaktøren lager lite innhold selv, og nyhetsbrevet er hovedsakelig «kuratert innhold», altså utvalgte artikler om utvalgte temaer. 

- Er du redd for å ta for mye fra andre og gjøre det til ditt eget produkt? 

- Nei, jeg siterer alltid og er veldig nøye på akkurat det. Jeg har også spurt redaktørforeningen om hjelp, for å finne hva som er lov og ikke, sier hun.  

Tror unge folk finner fram til kule produkter selv

I midten av juni var det et år siden hun startet opp. Hun forteller at hun har mange lesere i 20-årene, men også en god del i videregåendealder. 

- Jeg har en teori om at unge folk finner fram til kule produkter selv, sier hun. 

Blant annet får hun en del eposter og andre henvendelser fra lærere, som ønsker å bruke Skumlest i undervisningen. Det betyr at hun får en del lesere gjennom ItsLearning - en kommunikasjonsplattform som brukes blant annet i videregående skole. 

- Jeg har kartlagt målgruppen min. Nå trafikken kom fra ItsLearning, vet man jo at det er unge mennesker, som er i målgruppen, sier hun. 

I eksamenstiden forteller hun at hun også har fått en del forespørsler om å hjelpe til med eksamensoppgaver. For eksempel tikket det inn en epost, hvor avsenderen ikke helt forstod NATOs rolle i konflikten i Syria. Johnsen hjalp vedkommende - og satte pris på å bli spurt. 

Og at også videregåendeelevene mener at Skumlest er en nyttig og god tjeneste, gjør redaktøren glad. 

- At også jenter på 16 føler at dette er et nyhetsprodukt for dem, det synes jeg er kult. Det er noe jeg er stolt av.

Tjener ikke penger. Enda. 

Enn så lenge finansierer hun Skumlest ut av egen lomme, og gjennom vikariater litt rundt omkring og frilansing. 

- Skumlest er finansiert gjennom andre jobber, sier hun. 

Hun har som mål å kunne leve av å lage Skumlest, og kommer derfor til å lansere en skreddersydd annonseløsning i løpet av høsten. Også annonsene skal passe inn i formatet. 

Enn så lenge har hun takket nei til de få reklameforespørselene hun har fått. 

- Jeg motiveres av å bygge opp noe eget, sier hun. 

Og hun har ambisjonene på plass, selv om det foreløpig holder å skaffe nok inntekter til at hun selv kan leve av det. 

- Det hadde jo vært gøy å lage medieimperium, sier hun, før hun ler og legger til: 

- Det kan gå troll i ord, men det hadde vært gøy å ha både researchere og produsenter. Men man må ha mål som er mulige å nå, og så kan man ha ambisjonene i bakhodet, og tenke «hva kan jeg gjøre for å nå det neste målet jeg har satt meg», sier hun. 

Mannsdominert verden

Både blant medielederne og blant gründere kan det til tider være svært mannsdominert. Johnsen forteller at det ikke påvirker henne i vesentlig grad, men at hun har fått merke det ved enkelte anledninger. 

- Den første gangen jeg virkelig fikk det i trynet var på julemiddagen til redaktørforeningen i desember. Å komme inn i det rommet, hvor det er så mange menn. Det å komme inn i det rommet å kjenne ingen, det var ganske tøft. 

Hun ser ikke på utfordringene hun møter som ung gründer som noe som er knyttet til kjønn. 

- Det er klart det er utfordrende, men det er utfordrende å være gründer punktum. 

Hun mener likevel det er viktig å tørre å ta en sjanse på å bygge opp noe selv. 

- Det er bedre å prøve og ikke få det til, enn å bare la være. Da har du i alle fall ikke fått det til. 

Spesielt viktig er det kanskje at kvinner og jenter tør å satse på å bygge noe eget. 

- Det er viktig at jenter tør å gjøre sånne ting. Særlig nå som #metoo har skylt innover politikken og medielandskapet, sier hun. 

Powered by Labrador CMS