Norske lokalaviser blør annonsekroner om dagen, som følge av korona-krisen.
I forrige uke fikk Grimstad Adressetidende-redaktør Peer L. Andreassen inn følgende annonse:
«Vi ville bare støtte lokalavisen vår med denne annonsen. Oppfordrer herved andre til å støtte virksomhetene du ønsker skal overleve».
– Varmet
Han satte stor pris på initiativet. Annonsen var på trykk og nett i forrige uke.
– Jeg synes det var en veldig elegant annonse og et fint budskap, som varmet våre hjerter i en vanskelig og utfordrende situasjon. Det er en situasjon vi deler med veldig mange andre lokale bedrifter og butikker, sier redaktør Peer Andreassen til Medier24.
Han forteller at også Grimstad Adressetidende sliter som følge av koronakrisen. De har permittert to ansatte i markedsavdelingen og to i redaksjonen.
– Årsaken er at annonsemarkedet bortimot kollapset over natten. Det var som å slå av en bryter, sier han.
Permitteringene betyr at de nå er seks ansatte igjen i redaksjonen og én ansatt igjen i markedsavdelingen.
– Veldig positiv
Selskapet bak annonsen heter Apparatus, og er et lokalt selskap som driver med utstyr for å brygge øl. Daglig leder Øyvind Stokkan skriver i en e-post til Medier24 at han mener det er viktig å støtte lokale virksomheter i en krevende tid:
– Vi gjør dette for å oppfordre folk og andre bedrifter til å støtte de lokale virksomhetene de ønsker skal overleve denne situasjonen. Mange har ikke redusert inntekt, men redusert mulighet til å reise/bruke penger. Da er det fint å støtte lokale bryggerier, bakerier, kaffebrennerier og generelt andre små bedrifter som legger sjela si i produktene de lager, skriver han.
Han forteller at annonsen har blitt godt mottatt.
– Har fått noen telefoner og positive tilbakemeldinger. Avisen var selvsagt veldig positiv. Oppfordrer alle til å være kreative og gjøre tilsvarende, eller finne andre behov små bedrifter kan dekke, skriver han videre.
Selskapet har foreløpig ingen planer om å sette inn flere annonser.