Dagelig leder i Stjørdals-nytt, Paal Tore Larsen feirer at de pilene peker oppover - særlig digitalt.

Antallet gratisaviser har falt fra 34 til 13 siden 2012. Men i Stjørdal holder den eldste av dem fortsatt stand

- Vi har holdt stand i annonsemarkedet. Jeg tror årsaken er at vi har satset på journalistikk, sier Paal Tore Larsen i Stjørdals-Nytt.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Det overrasker oss at avisene får så godt betalt for digitalt abonnement uten kostnader til trykk og distribusjoner, men vi fortsetter som gratisavis i alle fall de neste to årene, sier daglig leder Paal Tore Larsen i Stjørdals-Nytt.

De kom først ut i 1980, og som fast ukesavis fra 1984. Året etter startet ned nest-eldste norske, gjenlevende gratisavisen Nytt i Uka i Ålesund opp.

Men disse og rundt elleve andre er unntakene i den norske gratisavisfloraen. Antallet gratisaviser har sunket som en stein de siste årene.

Dagens gratisaviser i Norge

Her er en liste fra Wikipedia over dagens aviser, men den stemmer ikke. Her er Sigurd Høsts liste over det som er gratisaviser ved utgangen av 2017.

Byavisa Drammen

Byavisa Moss

Byavisa Tønsberg

Gjøviks Blad

Hamar Dagblad

KarmøyNytt

Lillehammer Byavis

Nytt i Uka

Oppegård Avis

Stjørdals-Nytt

Totens Blad

- Ingen bryr seg om gratisaviser

- Nei, ingen bryr seg om gratisavisene lenger, sier professor Sigurd Høst ved Høgskulen i Volda.

I 1999 var det elleve gratisaviser som hadde en eller to utgaver i uka. Fra 2004 antallet kraftig, til hele 34 aviser i 2012.

Deretter har det gått bratt nedover. I fjor var det kun 13 gratisaviser i Norge, viser rapporten «Avisåret 2017» fra Sigurd Høst.

Annonseomsetningen faller også. Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) viser at de norske gratisavisene hadde 200 millioner i samlede reklameinntekter i 2013, mot 106 millioner i 2017.

Høst omtaler annonsemarkedet som mildt sagt trått, og sier stengte nettaviser ikke har betydd noen bonanza for gratisaviser på papir og nett.

Schibsted endret strategi

- Gratisaviser blomstret opp, etter at et gammelt forbud om utgivelse av gratisaviser forvant. De ble så en del av det gode selskap. Veksten foregikk frem til 2012, da de store konsernene tok dem med, sier avisforskeren.

Avisforsker Sigurd Høst.

Høst forklarer at konsernene brukte dem som virkemiddel for å styrke posisjonen på det lokale annonsemarkedet.

Denne strategien er nå borte, og da Fædrelandsvennen kvittet seg med Kristiansand Avis, var det avslutningen på Schibsteds interesse.

En rekke gratisaviser i et lite imperium rundt Oslo-fjorden er også borte.

- Tvendes gratisaviser er nok blant dem som er igjen, som er minst avis, og mest annonseblad. Jeg oppfatter den som litt spesiell konstruksjon, særlig fordi Tvende også gir ut Arendals Tidende, som jo er en abonnementsavis, sier Høst.

- Tjener bra med penger

Stjørdals-Nytt er drevet gjennom Midt Norsk Avisdrift AS, som eies av daglig leder Paal Tore Larsen og broren, mens lokalavisen (og konkurrenten) Stjørdalens Blad og Malvikbladet AS har 40 prosent.

Avisen har de siste årene levert godt over millionen årlig til sine eiere.

– Vi har tjent bra med penger. Jeg har forstått at Nytt i Uka har slitt med annonseomsetningen. Vi har holdt stand i annonsemarketdet.  Jeg tror årsaken er at vi har satset på journalistikk. Den tradisjonelle avisen har trappet ned satsingen på papir, mens vi har trappet opp, sier Larsen.

Den går til 20.000 husstander, har eget budkorps, sju ansatte og til sammen rundt tolv årsverk. To ansatte er journalister, redaktøren er en av dem, og i tillegg fakturerer én frilanser på heltid.

I fjor startet de satsingen på nettavis, og lanserte 16. mai ny side. Pengene brukt har ført til redusert overskudd for 2017, men fortsatt går avisen i pluss.

– Vi har doblet trafikken på nett, og omsetningen antar vi dobles fra 500.000 kroner i fjor. Vi vurderer å plusse, men det skjer ikke de neste to årene, sier Larsen.

Powered by Labrador CMS