Alphabet har lenge hatt et bilprosjekt kalt Waymo. Uber har tatt opp konkurransen og utvikler selvkjørende biler under navnet Otto.
– Otto og Uber har tatt Waymos åndsverk slik at de kunne slippe unna risikoen, tiden og kostnadene ved å utvikle sin egen teknologi, skriver Waymo i et rettsdokument som er levert til den føderale domstolen i San Francisco.
Ifølge søksmålet tok en tidligere Waymo-leder med seg tekniske data da han sluttet for å starte et konkurrerende selskap som senere ble det som i dag er Otto. Denne avtalen skal ha vært verdt 680 millioner dollar, tilsvarende nærmere 5,7 milliarder kroner.
Uber undersøker
Alphabet ønsker å ta saken til retten, og at det blir utbetalt erstatning for det de omtaler som et "kalkulert tyveri" av deres teknologi.
– Vi tar beskyldningene mot Otto og Uber-ansatte svært alvorlig. Vi går gjennom saken nøye, sier en talskvinne for Uber i en epost til nyhetsbyrået AFP.
En selvkjørende lastebil fra Otto var ute på sin første tur i november, lastet med øl som skulle til Colorado. Uber forsøker også en tjeneste med selvkjørende biler i Pittsburgh i delstaten Pennsylvania.
Laserteknologi
Anthony Levandowski, en av grunnleggerne av Otto, beskyldes for å ha lastet ned mer enn 14.000 filer fra en Waymo-server i desember 2015.
Disse filene var kategorisert som topphemmelige. En uke senere forsøkteLevandowski ifølge søksmålet å fjerne alle spor på datamaskinen som ble brukt i nedlastningen. I januar 2016 skal han angivelig møtt en rekke Uber-topper i selskapets hovedkontorer i San Francisco.
Det skal være den såkalte LiDAR-teknologien han har tatt med til konkurrenten. Teknologien gjør at en bil kan skanne sine omgivelser med laser-sensorer, noe som er avgjørende for en selvkjørende bil.