Knut Torgersruud Jr og Thuy Ny Do Thi trives i God morgen Norges nye lokaler. Det gjør også Siri Avlesen-Østli, Christina Eriksen og Camilla B. Sagen i bakgrunnen.Jan Magnus Weiberg-Aurdal
– Når man først kom over sjokket over at man ikke var i TV 2 lenger, så var det viktig å brette opp ermene
Nå er God morgen Norge på plass hos Mastiff. Men både redaksjonslederen og journalistene innrømmer at overgangen fra TV 2 har vært tøff.
Redaksjonsleder i God morgen Norge, Sissel Randsborg, forteller at overgangen har gått bra for de 31 ansatte.
– Jeg synes denne overgangen har gått veldig fint. Vi er blitt tatt kjempegodt imot, og alle står her med åpne armer og vil oss det beste. Og det er nettopp det som gjorde meg som redaksjonsleder trygg på at dette var et bra valg for God morgen Norge, sier Randsborg til Medier24.
– Det gikk også fint å gå på lufta, og det var egentlig det viktigste. Seerne skulle ikke merke noen forskjell, og det mener jeg vi har levert på, legger hun til.
– Det er klart det å avslutte et arbeidsforhold med en arbeidsgiver du har vært glad igjennom 10, 15 eller 20 år, er rart. Det bidro nok også til noe av den kritikken som lå der i forkant, sier hun.
– Det avgjørende og viktige var at alle ble ivaretatt som enkeltpersoner, og at de fikk med seg de betingelsene de hadde slåss for og jobbet for i TV 2 i alle år. De skulle ikke merke noen forskjell. Og basert på de tilbakemeldingene jeg har fått, så har det gått helt fint, sier Randsborg.
– Skjøvet ut i kulden
Det kan også Knut Torgersruud Jr. bekrefte. Han har jobbet i GMN-redaksjonen i 18 år, og rynket litt på nesen da det ble klart at Mastiff ble ny arbeidsgiver.
– Overgangen har gått bra, men vi var skeptiske i starten. Mange av oss har vært hos TV 2 alltid, og føler at hjertet brenner for kanalen TV 2. Så blir man plutselig skjøvet ut i, kall det kulden, i et produksjonsselskap. Det har vært tøft, men det har gått bra, sier Torgersruud til Medier24.
– Når man først kom over det sjokket over at man ikke var i TV 2 lenger, så var det viktig å brette opp ermene og passe på at man fikk med seg de samme rettighetene, som vi hadde bygget opp over mange år. Når vi da fikk det med oss, så smiler vi og er fornøyde, sier han.
Foruten den åpenbare sosiale matchen mellom GMN- og Mastiff-ansatte, fremhever Randsborg at det faglige miljøet også har gjort overgangen enklere.
– For meg var det viktig i hele prosessen at vi skulle komme til et produksjonsselskap der journalistikk sto i sentrum. Derfor var Mastiff et veldig godt valg, med alle de produksjonene vi kjenner så godt, sier Randsborg.
– Vi ser også dynamikken veldig tidlig nå. Vi er samlet på tvers her, noe som gjør at vi for eksempel vet hva TV 2 hjelper deg skal ha på menyen på en helt annen måte enn det vi gjorde tidligere. Vi samarbeidet da også, men på en annen måte. Nå er det lettere å bare gå bort for å diskutere og drodle litt, forteller hun.
– En ny giv for God morgen Norge
Torgersruud er helt enig.
– Det var alfa og omega for oss. For vi er journalister, og for oss var det viktig at vi kom til et sted som skjønner hva vi holder på med, sier han.
– Det er noe med det at vi i God morgen Norge jobber hver dag for å lete etter mennesker og jakte på de gode historier. Her i Mastiff er det folk som gjør akkurat det samme. Vi er kommet til en sandkasse og leker med folk som ligner på oss, om det så er historier til Paradise Hotel eller Åsted Norge. Vi møter likesinnede, og det er veldig bra, sier Torgersruud.
Han tror også GMNs inntreden har gitt et løft til de andre Mastiff-ansatte.
– Jeg tror absolutt de andre i Mastiff kan få mye positiv energi av oss, og vice versa. Det er logisk. Man sitter i en sandkasse og leker sammen med folk som er kreative, og liker å leke det samme, forteller Torgersruud.
Og legger til:
– Å komme hit er en ny giv for God morgen Norge. En ny giv i jubileumsåret.
– God morgen Norge er savnet
Den ferske Mastiff-sjefen Josten Olseng er på sin side glad for å høre at GMN-redaksjonen trives under hans tak.
Han sender også rosen tilbake:
– Fra mitt ståsted har denne overgangen bare vært positiv. Det har kommet inn en gjeng som er eksperter på det å lage direktesendt morgen-TV. De er utrolig kreative og lager veldig godt innhold, sier Olseng til Medier24.
– Seertalls-utviklingen den første uka viser også at God morgen Norge er savnet, og at vi har levert innhold som folk ønsker å komme tilbake å se på. Den første dagen hadde vi en seerandel på 42 prosent, mens allerede på torsdagen samme uke hadde det økt til 52 prosent. Det er veldig imponerende, sier Olseng.