Art Director Zakarias Nadir og tekstforfatter Glenn Haugen i Tante Randi, er det kreative teamet bak kampanjen.

Slik forvandlet Tante Randi ordet «mangfold» til en faktisk person

– Når ordet mangfold blir til en faktisk arbeidssøker, står ikke handlingen alltid i stil til holdningen, sier det kreative teamet bak kampanjen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Før sommeren ble det klart at Tante Randi vant anbudet om å utvikle en ny informasjonskampanje om tilskuddsordningen for Integrerings – og Mangfoldsdirektoratet (IMDi).

Anbefalmangfold.no er en kampanje for Integrerings- og Mangfoldsdirektoratet, som har som mål å få flere virksomheter til å utnytte det etniske mangfoldet vi har i Norge i dag.

– Mangfold er et fint ord mange er enige i at er viktig. Men når ordet mangfold blir til en faktisk arbeidssøker, står ikke handlingen alltid i stil til holdningen. For når en bedriftseier skal ansette, så skjer det noe. Eller rettere sagt, det skjer ikke noe. Og det er fordi at det å «satse på mangfold», blir for lite konkret og forpliktende, forklarer det kreative teamet bak kampanjen, tekstforfatter Glenn Haugen og AD Zakarias Nadir i Tante Randi.

Skaper mangfold med kunstig intelligens

Bedrifter kan søke om tilskudd til å rekruttere eller tilrettelegge for etnisk mangfold på arbeidsplassen, slik at flere med ikke-etnisk norsk bakgrunn kan komme ut i riktig arbeid.

– Ordet «mangfold» må bli mer håndfast, slik at sjefer og rekrutterere er nødt for å ta stilling til dette. Derfor tok vi ordet «mangfold» og gjorde det om til en faktisk person.

«Hei, mitt navn er Mangfold! I dag står over 45.000 ikke-etniske nordmenn uten jobb, og tusenvis er overkvalifiserte til stillingen sin». Slik presenteres personen Mangfold i kampanjen «Anbefal meg»

Sammen med Caritas har Tante Randi funnet ulike jobbsøkere med etnisk bakgrunn som utgjør et mangfold, og med kunstig intelligens (AI) laget en helt «ny person» av dem. En person som kan plasseres rett foran lederne i næringslivet - en de blir nødt til å ta stilling til. Navnet ble selvsagt «Mangfold» med stor M.

I dag står over 45.000 ikke-etniske nordmenn uten jobb, og tusenvis er overkvalifiserte til stillingen sin - en enorm uutnyttet ressurs i Norge. Noen av dem har blitt satt sammen til én person - for å sette et ansikt på statistikken, opplyser IMDi på kampanjens hjemmeside.

Nå er første del av kampanjen lansert og flere av landets ledende næringslivstopper stiller som ambassadører. På nettsiden er alle de personlige anbefalingene samlet. Blant andre Petter Stordalen (grunnlegger, Nordic Choice Hotels), Sigve Brekke (konsernsjef i Telenor), Tone Wille (konsernsjef i Posten), Thor Gjermund Eriksen (kringskastingssjef i NRK), Kjerstin Braathen (CEO i DNB), Håkon Haugli (administrerende direktør i Innovasjon Norge) og Johan H. Andresen (eier og styreleder i Ferd), har alle blitt referansepersoner for Mangfold.

– Den viktigste ansettelse jeg har gjort

Hotellkonge Stordalen er full av lovord om Mangfold:

–«Mangfold er den viktigste ansettelse jeg har gjort i hele mitt liv. Uten Mangfold ville Nordic Choice aldri vært det selskapet vi er i dag. (...) Ønsker Mangfold en plass på laget ditt, er mitt råd å gripe muligheten.»

– Det er svært gledelig, og ikke minst viktig at flere av landets største bedrifter og mest profilerte næringslivstopper ønsker å stille som referanse for Mangfold. Ambisjonen vår var å gjøre Mangfold til Norges mest anbefalte jobbsøker, og med en høyst imponerende CV ser det ut som vi har lykkes med nettopp det. Nå håper vi at flere ser hvilken enorm uutnyttet ressurs Mangfold er for norsk arbeidsliv, sier Joachim Skageng i Tante Randi.

Kampanjen foregår på nasjonalt nivå i disse dager, og skal skape bevissthet rundt IMDi sin nyeste støtteordning, der bedrifter kan få penger for tiltak som skaper et større mangfold på arbeidsplasser i Norge.

Powered by Labrador CMS