Glåmdalen-redaktør Thor Sørum-Johansen

Glåmdalen ikke felt for reklame:
– Jeg skjønner at det ikke er brudd på god presseskikk, men synes det er litt rart at det ikke er det

Glåmdalens sak om Kiwi går fri i PFU.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Glåmdalen gikk fri i Pressens Faglige Utvalg (PFU) etter å ha blitt klaget inn for utvalget av Lars Alexander Mensonides.

Klagen knyttet seg til saken «Dagligvarekjempe kutter prisene på over 180 varer: – Ikke bare et midlertidig kutt»

«Rett og slett annonse»

Klager er en privatperson. Han mener Glåmdalen har brutt følgende punkter i Vær Varsom-plakaten: 2.6, om skillet mellom reklame og journalistikk, 2.7, om PR-stoff og omtale av produkter og 2.8, skjult reklame og sponsing.

«Annonse uten varsel. Det blir presentert som ‘siste nytt’ med rødt blinklys på framsida som ofte brukes ved alvorlige hendelser som jordras, ulykker og covid-oppdateringer. Dette er rett og slett annonse.», skriver klageren.

Glåmdalen avviser at god presseskikk er brutt. Ifølge Glåmdalen er den påklagede artikkel redaksjonelt motivert.

Glåmdalen avviser også at artikkelen utgjør ukritisk videreformidling av PR-stoff. Avisen mener artikkelen har offentlig interesse:

«Vi har hatt en rekke artikler og ledere om dette temaet, og vårt valg om å publisere Kiwi-kuttene må sees i lys av dette. Her hadde vi et konkret eksempel på en kjede som kutter prisene etter avgiftskuttet – og hvor mye. Dette er ytterst relevant forbrukerinformasjon for våre lesere.»

– Kjemperart å lese

Utvalget mener avisen ikke har brutt god presseskikk. I sin uttalelse skriver de «PFU kan ikke se grunnlag for at artikkelen er utarbeidet på annet enn redaksjonelle premisser. PFU mener artikkelen fremstår som en nyhetsartikkel, og følgelig ikke skulle vært merket som reklame.» Men skriver at de på generelt grunnlag oppfordre mediene til å være kildekritiske overfor kommersielle aktører.

Nina Fjeldheim skjønner at klager reagerer på saken, og sier det var en underlig sak å lese.

– Jeg skjønner at det ikke er brudd på god presseskikk, men synes det er litt rart at det ikke er det. Det er en eneste lang hyllest av dagligvarekjeden. Det var kjemperart å lese i en lokalavis.

– Jeg skjønner at rosende omtale ikke nødvendig er et brudd på god presseskikk, men det må være lov å være noe mer balansert. Jeg har ikke sett noe mer vinklet ever.

Ellen Ophaug er klar på at det ikke er et brudd på VVP, men sier det kan være god læring i denne typen saker.

– Selv om man ikke blir felt, betyr det ikke at det ikke er noe å lære.

Powered by Labrador CMS