Geir Ove Harnes i GK og sjefredaktør Helge Nitteberg i Nordlys.

Debatt

Det er på sin plass å gratulere Geir O. Harnes i Geelmuyden Kiese med sommerens største avsløring

«Han har - tilsynelatende helt på egen hånd - avslørt hvorfor mediene skriver om Hurtigrutens håndtering av smitten om bord på MS Roald Amundsen», skriver Helge Nitteberg.

Denne artikkelen er over to år gammel.

For den som måtte være i tvil: Svarer er selvsagt at vi dekker saken fordi vi jakter på klikk - for igjen å tjene penger på annonser. Så enkelt, så opplagt.

Når alle riksmediene og et kobbel av lokale medier følger saken over flere dager, så handler det selvsagt ikke om at det faktisk er pressens oppgave å avdekke hva som egentlig har skjedd i saker som har betydelig offentlig interesse.

Det handler selvsagt ikke om at passasjer og ansatte har blitt utsatt for unødig smitte eller smittefare.

Det handler selvsagt ikke om at smitten og smittefaren fikk mulighet til å forlate skipet - etter at noen, som vi ikke vet hvem er, tok beslutningen om å sende passasjerer i land, vel vitende om en høyst sannsynlig smittesituasjon.

Det handler selvsagt ikke om at noen besluttet å sende syke besetningsmedlemmer med drosje i stedet for ambulanse - og dermed utsatte drosjesjåfører og potensielt andre passasjerer for smittefare - samt at denne beslutningen påførte flere taxisjåfører direkte økonomiske tap.

Pressens jakt på svar handler selvsagt ikke om at Tromsø kommune har vært nødt til å sette i sving et betydelig apparat, som har jobbet døgnet rundt i dagesvis, for å få kontroll på situasjonen.

Det handler selvsagt ikke om at noen i Hurtigruten valgte å trosse tydelige advarsler og råd fra ekspertise i FHI, Hadsel kommune og ved Universitetssykehuset Nord-Norge. 

Det handler selvsagt ikke om at vi fortsatt ikke vet hvem som tok disse beslutningene, hva som lå til grunn for disse beslutningene og på hvilken måte toppledelsen var involvert i disse.

Det handler selvsagt ikke om at hendelsen har rammet næringsliv generelt og den øvrige cruisebransjen spesielt.

Det handler selvsagt ikke om at mange har blitt bekymret for økt smittefare som følge av beslutningene som noen fortsatt ukjente, uvisst av hvilken grunn, har tatt. 

Det handler selvsagt ikke om at Hurtigruten, med konsernsjef Daniel Skjeldam i spissen, har vært nærmest utilgjengelig for pressen og for å gi offentligheten svar på ubesvarte spørsmål, etter at han annonserte «grenseløs ærlighet, åpenhet og transparens».

Det handler selvsagt ikke om at de ubesvarte spørsmålene nå er gjenstand for politietterforskning. 

Nei, dette handler om klikk og annonseinntekter, Geir Ove. Det forklarer kanskje hvorfor NRK, som ikke tjener penger på klikk, har dekket saken tungt på TV, radio og nett i over to uker nå. 

Det forklarer kanskje hvorfor en rekke aviser dekker saken, aviser hvis viktigste finansieringskilde for å kunne lage journalistikk er trofaste abonnenter, som faktisk setter pris på at noen vil finne svar på det andre ikke vil svare på.

Det er den samme gamle visa, Geir Ove. Klikk, klikk og atter klikk.

Powered by Labrador CMS