Oslo Media House AS har fått tildelt 500.000 kroner fra Regionalt innovasjonsprogram Oslo og Akershus for å utvikle OMH til en næringsklynge for journalistikk.
- Det er første gang midler fra det regionale innovasjonsprogrammet er tildelt et prosjekt som er myntet på utviklingen av journalistikk og publisering, heter det i en melding fra selskapet.
Det er Oslos byråd for næring og eierskap, Geir Lippestad, som har besluttet å tildele Oslo Media House denne støtten fra innovasjonsfondet for 2017.
- Dermed erklærer også Oslo kommune at journalistikk og publisering er en betydningsfull næring med innovasjonspotensiale i hovedstadsområdet, heter det.
Oslo Media House engasjerer nå en egen prosjektleder til arbeidet med å utvikle den journalistiske næringsklyngen.
Ambisjonen er å skape en «plattform og møteplass» for å utivkle nye ideer, metoder og teknologier.
OMH er i dag et kontorfellesskap med journalister, fotografer, redaktører, forfattere, designere, tv-produsenter, med mer, og nå settes det en tydelig retning i utviklingen av dette som en næringsklynge.
- En næringsklynge med utgangspunkt i Oslo Media House kan spille en viktig rolle for å møte utfordringene til en bransje under sterkt press. På den ene siden nedbemanner mediehusene i høyt tempo, mens det på den andre siden investeres mer enn noen sinne i reklameinnhold, PR- og kommunikasjonstjenester, skriver Oslo Media House:
- Eksterne journalistiske produksjonsmiljøer vil vokse, og også levere på andre områder enn det vi har sett inntil nå. Der håper vi å bli et samlingspunkt for ambisiøse oppstartsselskap.
- For ordens skyld: Medier24 var fra februar 2015 til desember 2016 leietaker i Oslo Media House.