Etter hva Medier24 forstår fra flere hold denne uka, skal dagligvarekjeden Rema 1000 ha stanset mer eller mindre all avisannonsering ut året.
Dette bekreftes onsdag også i intern en e-post fra Landslaget for lokalaviser til de over 100 medlemmene, som Medier24 har fått kjennskap til. LLA-avisene utgjør de fleste mindre avisene i landet.
I e-posten heter det blant annet:
Som fleire av lokalavisene har erfart det siste døgnet, har REMA og mediebyrået InSight stoppa all avisannonsering for resten av året. Etter det vi kjenner til, skal alle beslutningar om avisannonsering frå no av bli tatt sentralt i kjedeledelsen og i mediebyrået her i Oslo, i staden for ute hos REMAs regionskontor og/eller lokale forhandlarar.
Rema er tradisjonelt en betydelig annonsør for både store og små lokalaviser landet rundt, og null annonsekroner herfra ut året kan bli dramatisk for mang et desember-budsjett.
Etter hva Medier24 forstår, gjelder dette flere enn bare LLAs aviser. Bakgrunnen skal blant annet være den pågående priskrigen i matvarebransjen - og ønske om mer sentral styring.
I avisbransjen skaper denne beslutningen også frykt for hva som skjer for 2016, og mange årsforhandlinger skal nå være satt på vent.
- Håper og tror vi ser de sterkt til stede
LLA-avisene er blant dem som kan bli hardt rammet om Rema gjør om på avis-strategien sin.
Markeds- og informasjonssjef Geir K. Hus i Landslaget for lokalaviser er tilbakeholden med å kommentere saken, men sier dette på spørsmål fra Medier24:
– Alle de store matvarekjedene har i mange år vært store annonsører også i lokalavisene, spesielt i våre papirutgaver. Delvis fordi konkurransen om matvarekundene er knallhard, delvis fordi lokale kremmere, mediebyråene og kjedene selv ser at annonsene virker.
- At kjedene rundt årsskiftet tar en gjennomgang av strategien sin, har vi selvsagt respekt for, men jeg både håper og tror at vi ser alle kjedene sterkt til stede også utover 2016. Ikke minst er jeg overbevist om at de lokale kremmerne ønsker dette, sier Hus.