Nå viser det seg imidlertid at lesertallene som ble presentert kan være feil.
– Ja, det kan være feil i lesertallene. Vi driver og undersøker dette nå. Dette har høyeste prioritet hos oss, sier MBLs fagsjef digital utvikling, Geir E. Engen til Medier24.
– Har fullt trøkk på dette
Han forteller at MBL ble gjort oppmerksomme på den mulige feilen av eksterne personer, og at de nå har iverksatt undersøkelser for å finne ut hvilke avishus det gjelder og hvor stort omfanget er.
Det kan være snakk om flere aviser, bekrefter Engen.
– Vi må få identifisert og verifisert de eventuelle feilene, før vi får klarhet i hvem dette gjelder. Vi er midt i den prosessen nå, og det er vanskelig å si hvor lang tid dette vil ta. Vi har fullt trøkk på dette hos oss nå, sier han.
Og understreker:
– Det er svært viktig for oss at tallene er korrekte. For det første har vi investert mye tid og ressurser i dette. Vi ønsker også å levere troverdige tall av høy kvalitet, som har verdi og gjenspeiler virkeligheten på en god måte.
– Kan det bli aktuelt å trekke tilbake tallene som ble presentert 23. september?
– Det kan bli aktuelt hvis det viser seg å være feil. Da må vi rette opp den feilen. Det er det enkle svaret, sier Engen.
Kan være feil app-tall
Engen forteller at MBL har «noen teorier som de nå forfølger». Blant annet at feilen kan være relatert til innhentete tall fra mediehusenes apper.
– Vi ser på data som er levert til ulike enheter, men det er en mulighet at det kan være koplet til apper, sier han, og legger til at det arbeidet er tidkrevende.
– På en nettside kan vi sjekke om koden er korrekt, men i en native-app har vi ikke den samme muligheten til å sjekke koden siden det er lukket system, forklarer Engen.
Han forteller videre at MBL har bedt flere av medlemmene om å sende inn deres egne tall, slik at de kan sammenligne de ulike datasettene.
MBL er også i dialog med underleverandører som Kantar i forbindelse med feilsøkingen.