Geir E. Engen i Mediebedriftenes Landsforbund og Ole Stenberg, utviklingsredaktør i VG

Fortsatt måles ikke mediene bra eller ofte nok. VG-redaktør er kritisk

Derfor har det tatt tid å få på plass nye lister som sammenligner lesertallene til avisene.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det er mange ulike grunner til at det har tatt så lang tid. Jeg skal ikke fordele skyld, men vi har gjort en vurdering om at det er korrekt å vente fram til nå. 

Det sier Geir E. Engen i Mediebedriftenes Landsforening (MBL). Tirsdag ble opplagstallene for det siste halve året publisert. Samtidig skulle etter planen den nye medieportalen til MBL være operativ - flere måneder på etterskudd.

Det er den fortsatt ikke. 

De gamle TNS-listene ga hver uke mediehus, annonsører og mediebyrå muligheten til å sammenligne nettavisene opp mot hverandre. De gamle listene gikk av lufta i desember 2017 og skulle etter planen bli erstattet av MBL og Kantar TNS sin nye medieportal i mars i år. 

– Den skulle vært klar i dag. Den er utsatt på grunn av diverse problemer med leveranser, sier Engen tirsdag. 

I den nye portalen vil det en gang i måneden komme nye tall. De vil da gi en oversikt over hvor mye besøkt avisene har vært den siste måneden. Det vil være mulig å se statistikk for hver enkelt uke og dag. 

Har savnet ukentlige lister

Ole Stenberg, utviklingsredaktør i VG har lenge savnet disse ukentlige listene over hvilke nettsteder som er størst i Norge. 

– Vi har jo god kontroll over egne tall i VG. Det er vi helt avhengig av. Men det er også viktig å ha et riktig bilde av hvordan vi står i forhold til hverandre. Det gir sunn konkurranse, sier han. 

Stenberg mener det er bra at det nå er på plass en ny trafikkmåling med bedre tallgrunnlag, selv om han mener det er litt igjen før de er helt perfekte. Blant annet mangler tallene for nettbrett, som tidligere nevnt i denne saken. 

Ola Stenberg, utviklingsredaktør i VG.

– Inntil det er helt oppe og går, er vi i en uheldig mellomposisjon som ingen er tjent med, sier han. 

Stenberg mener bransjen nå er inne i en dramatisk endring i måten den måler innsikt og suksess på. 

– Vi har for lengst gått fra en verden der vi bare måler klikk, til en verden hvor vi måler mye mer enn bare dét, sier han.

Nye måleenheter er for eksempel lesetid på artikler og hvor lenge en greier å beholde abonnent. 

Henter fra nettavisene

Tidligere har TNS (nå Kantar TNS) ringt rundt og spurt folk om de har lest for eksempel VG på papir, om de har lest dem på nett eller om de har lest dem på mobil. Det danner grunnlaget for de gamle TNS-listene og de gamle opplagstallene. 

Slik er det ikke lenger. 

– Vi har endra metodikken. Kompleksiteten har blitt for stor for respondentene. For å sikre at vi fikk tall som er representative bestemte vi oss for å endre metodikk, sier Geir E. Engen i MBL. 

Nå hentes det statistikk fra nettsidene til avisene. Den sammenstilles med spørreundersøkelser gjennom Forbruker og media-undersøkelsen til MBL om mediebruk for å komme fram til et endelig tall. Ettersom metodikken er forandret, er tallene som ble presentert tirsdag ikke sammenlignbare med tidligere tall.

Papirtallene kommer fortsatt fra spørreundersøkelser som er utført etter samme metode som tidligere. 

Nettbrett ikke med

Lesere på nettbrett er ikke med i statistikken som ble presentert tirsdag. Dette skjer ettersom det ennå ikke er henta inn statistikk for samme periode som spørreundersøkelsene . 

– Nå er begge målingene igangsatt. For å samkjøre Forbruker og media-undersøkelsen og nettbrettallene må vi ha en 12 måneders telling. Så skal tallene inn i et analyseverktøy, hvor det regnes sannsynlighet for å ha brukt både papir og nettbrett, sier Engen. 

Undersøkelsene ble igangsatt den 1. januar i år. Det er for lite grunnlag for å beregne sannsynlighet for at en leser har lest både papir og nettbrett. Dermed vil tallene som presenteres i mars 2019 heller ikke være sammenlignbare med dagens tall. Først høsten 2019 vil det være mulig å sammenligne tallene med de fra i mars. 

Espen Egil Hansen, sjefredaktør i Aftenposten, etterlyser i en sak i Medier24 å få med tall for Facebook og podkast i opplagstallene. 

Til det svarer Engen: 

– Vi har begynt å se på podkast, og har snakket med de mediehusene som er mest aktive. Det kommer nok lister også for podkasts, sier Engen. 

Powered by Labrador CMS