Vinteren 2017 ble det kjent at MBL og Kantar TNS fortsetter et 30 år langt samarbeid med nye målinger. Her fra presentasjonen da, fra venstre; mediedirektør Jørn Leipart i TNS, avdelingsleder Harald Kittelsen i ComScore, fagsjef Geir Engen i MBL og markedsdirektør Ingvar Sandvik i Kantar TNS Gallup.Gard L. Michalsen
Lille speil på veggen der, hvilke nettaviser er størst i landet her? Det er faktisk ikke mulig å si akkurat nå
Ved nyttår gikk TNSlistene av lufta. Fem måneder senere er det fortsatt uvisst når den nye målingen er på plass - og mediebransjen igjen får en offisiell rangering av nettaviser, andre medier og nettsteder.
- Vi får daglige spørsmål om hvorfor ikke tallene fins, og når de kommer. Det samme må researchere og analytikere jevnlig forklare overfor kommersielle ledere som etterspør målingene.
Slik beskriver Geir Engen situasjonen. Han er fagsjef for digitale medier i Mediebedriftenes Landsforening, som organiserer de fleste store aviser og mediehus i Norge.
En bransje som naturlig nok er avhengig av tall - både på hvor store man selv er, og målt mot konkurrenten.
Men noen slik felles valuta for brukere og sidevisninger fins ikke lenger, etter at TNSlistene.no ble lagt det fra nyttår.
Etter 15 år skulle den erstattes av en ny «Medieportal» fra Kantar TNS, hvor nye lesertall for både papiraviser, magasiner, nettaviser og andre store nettsteder skulle komme på ett sted - og omgjort til en og samme valuta, antall lesere.
Foreløpig er det bare siste lesertall fra Forbruker&Media, altså telefonundersøkelser, som er å finne på portalen.
- Tekniske problemer
Fagsjef Geir Engen bruker ingen harde ord når han skal beskrive situasjonen, eller overfor leverandørene. Men på spørsmål fra Medier24 er han er samtidig tydelig på at man gjerne skulle hatt de nye målingene på plass - nå som året snart er et halvt år gammelt.
De skulle nemlig vært på plass allerede 7. mars, står det fortsatt å lese på den gamle tnslistene.no.
Engen sier det er tekniske utfordringer fra leverandøren som ligger bak, når han skal forklare feilen.
Dette gir igjen problemer både for å få ut ferske tall, men ikke minst også for å kunne ha historiske tall fra det siste halve året.
- Nå jobber vi med to ting: Vi jobber med å få ut de ferske, digitale tallene så fort som mulig. Og så jobber vi med å sørge for at når lesertallene for papir kommer til høsten igjen, så har vi et godt nok grunnlag for å presentere mediehusenes totale dekning, sier Engen.
Antivirus og feiltagging
Når dette kan være på plass, vil fagsjefen rett og slett ikke spekulere i. Det kan heller ikke mediedirektør Jørn Leipart i Kantar TNS.
- Vi er ikke fornøyd med at det har tatt så langt tid. Samtidig er dette ganske komplisert. Vi ønsker å publisere nye tall så snart som mulig, sier han til Medier24.
Men hva er disse tekniske problemene?
Onlinemålingene som er en del grunnlag for de nye lesertallene fra Kantar TNS leveres igjen av Comscore, som i denne sammenheng er underleverandør til førstnevtne. Selskapene har fra 2015 også en strategisk samarbeidsavtale, og Kantar-eier WPP er inne på eiersiden i Comscore.
Og Comscores målinger har flere kilder. Den viktigste og mest treffsikre er sporingstagger på nettsidene som ønsker å bli målt. Men for å få et bilde av all internettbruk også på andre sider, er det også egne paneler av brukere - personer - hvor all trafikk måles.
- En grunnleggende forutsetning er at nettstedene tagger alt innhold på riktig måte. Målingene for desktop bygger også på et panel, og her oppstod det noen utfordringer i februar da Microsoft Defender gjorde en oppdatering som reduserte panelet. Dette, sammen med ufullstendig tagging av noen nettsteder, har medført at data må kvalitetssikres før de blir offentligjort på Medieportalen, sier Leipart. Og legger til:
- På det nåværende tidspunkt er det usikkert når dette arbeidet vil være sluttført.