Norges Røde Kors samler utvikling og produksjon av sine magasiner og publikasjoner hos Spoon, skriver selskapene i en pressemelding.
– Vi ønsker å effektivisere, samordne, digitalisere og samtidig heve kvaliteten. Vi samler all utvikling og produksjon av papirutgivelser i ett byrå for å få den beste løsningen, skriver kommunikasjonssjef Geir Arne Bore i Røde Kors i meldinga.
Spoon AS vant i konkurranse med ti andre tilbydere. Arbeidet har startet med utvikling av strategi og konsepter for dagens papirpublikasjoner.
Digitaliserer mer
Samtidig er det en prosess for å digitalisere mer av kommunikasjonen med givere, medlemmer og frivillige, forteller Bore:
– Røde Kors digitaliserer mer og mer av kommunikasjonen, men beholder også papirpublikasjoner til grupper hvor det treffer leserne best og hvor det gir størst effekt for hjelpearbeidet. Vi ønsker å heve kvaliteten på det vi fortsatt skal trykke for å treffe målgruppene bedre, og samtidig samkjøre og effektivisere produksjonen, sier Bore.
Byråleder Marte Ramborg i Spoon skriver i meldinga at Røde Kors er en fantastisk kunde å jobbe med:
– For det første er det dønn proffe kommunikasjons- og markedsfolk som vi nå jobber ut strategi og konsept sammen med. For det andre er det klart at et formål om å hindre og linde nød er lett å bli engasjert i, skriver Ramborg.
Papir og digitalt
Røde Kors har til nå brukt flere byråer og trykkerier på papirproduktene til medlemmene, ulike typer givere og frivillige i blant annet hjelpekorpsene.
Nå blir dette endret på i forbindelse med en ny kanal- og innholdsstrategi for den største humanitære organisasjonen i Norge, skriver de.
– Vi ønsker å få en mer helhetlig tilnærming i design og produksjon, samtidig som vi vil være tydeligere på hva vi skal oppnå med hvert produkt både på papir og digitalt, opplyser Bore avslutningsvis.