Anne-Kathrine Bergh, Jan-Erik Larsen, Karen Skjånes og Anne Therese Gullberg er Kruse Larsens mannskap under ONS i Stavanger.

Kruse Larsen har sin egen sjupunktsplan for å unngå grønnvasking

Dette gjør PR-byråene under ONS.

Publisert

(STAVANGER):– Det er fullt mulig å unngå at bærekraftskommunikasjon blir grønnvasking, men det krever god innsikt i den enkelte bransje og det enkelte selskap, for å sikre at kommunikasjonen gjenspeiler realiteten, sier Jan-Erik Larsen til KOM24.

Han er i Stavanger denne uken på ONS (Offshore Northern Seas) sammen med tre av byråets rådgivere.

Arrangerer egen debatt

Han kaller konferansen for Norges viktigste møteplass for energibransjen, særlig olje og gass, men også fornybar som havvind.

– Det er en flott arena for å møte folk og få faglige oppdateringer og nye perspektiver, sier han.

Mens de er i oljehovedstaden skal de og arrangere en egen debatt om bærekraftskommunikasjon.

Utgangspunktet for debatten er at nå skjerper EU kravene til bærekraftskommunikasjon og hva man må tenke på når man skal kommunisere grønn omstilling i oljenæringen.

Men det er ikke bare i oljenæringen grønnvasking er et problem og Larsen sier de er opptatt av tematikken.

Derfor har de laget sin egen sjupunktsplan for å unngå grønnvasking. Den er basert på forskning på feltet.

Krever god innsikt

– Denne bruker vi ikke bare inn mot energibransjen, men også andre bransjer. Det er fullt mulig å unngå at bærekraftskommunikasjon blir grønnvasking, men det krever god innsikt i den enkelte bransje og det enkelte selskap, for å sikre at kommunikasjonen gjenspeiler realiteten, sier han.

Også TRY Råd er til stede i Stavanger med en rådgiver som jobber tett med energibransjen.

I tillegg har de en del kunder som jobber inn mot ONS hvor byrået har jobbet med forberedelser til dette.

Den største kunden deres på ONS er Equinor, som fyller 50 år i år, TRY har laget materiell for gigantselskapet.

Seniorrådgiver Ine Mæland sier det er viktig å være til stede i Stavanger.

– Fyller på med kunnskap

– ONS ligger gjerne foran og tar opp utfordringer som senere preger samfunnsdebatten. Det er viktig for TRY å være godt orientert om disse temaene som både vi og kundene våre er opptatt av, sier hun.

– På ONS fyller vi på med kunnskap og fanger opp utviklingstrekk i energibransjen, og vi møter samarbeidspartnere.

Mæland sier at grønnvasking, som Larsen i konkurrenten Kruse Larsen er opptatt av er et tema som også TRY bruker tid på.

– For oss handler det om å ha en åpen og ærlig samtale om dette, både med kundene og med hverandre. Med kolleger med spesialisering innen bærekraftskommunikasjon og erfaring fra både energibransjen, mediene og politikk, ser vi at vi finner gode løsninger, sier hun.

Hill+Knowlton er til stede med fem rådgivere, mens byråer som Zynk og Trigger ikke reiser til Stavanger i det hele.

Geelmuyden Kiese har på sin side sendt sjefen selv, Severin Roald.

Flere av byråets kunder er til stede underveis i messen. Derfor satte Roald av to dager til å være i Stavanger.

– Det er viktig for oss å være representert, ikke minst for å holde oss faglig oppdatert, sier han.

Han sier de opplever stor pågang fra kunder som vil ha hjelp med kommunikasjon rundt energi.

– Ja, det er stor pågang og det er mange bedrifter som opplever at det er krevende å navigere i dette terrenget. Geelmuyden Kiese har alltid vært sterke på energi og fornybar og min bakgrunn fra Aker og Statkraft er med på å styrke tilbudet.

Powered by Labrador CMS