- Nærmere 250 deltakere var vitne til at Triggers kampanje «Stopp Bryllupet» for Plan Norge stakk av med den gjeveste prisen under et rekordstort Gullkornarrangement på Latter i Oslo tirsdag kveld, skriver byråforeningen Komm i en pressemelding.
Gullkorn arrangeres av KOMM, og regnes som kommunikasjonsbransjens Norgesmesterskap. Og bransjens «kongepokal» gikk, kanskje ikke uventet, til Trigger.
Byrået stakk av med to gull i tillegg til den gjeveste prisen av dem alle, «Årets Gullkorn».
- Trigger imponerer med et svært godt gjennomført og dokumentert case, og er en fortjent vinner av Årets Gullkorn. Men det er også god bredde og godt håndverk blant de øvrige nominerte arbeidene. I tillegg er det gledelig å se at engasjementet rundt konkurransen øker, og samler en stadig større del av bransjen, sier styreleder i Komm, Stian Lyberg.
Se bilder av alle prisvinnere og oversikt nederst i saken!
- Høyt nivå og god bredde
Triggers «Stopp Bryllupet» vant gull i kategoriene «Markedskommunikasjon, ikke-kommersiell» og «Myndighetskommunikasjon».
I kategorien «Virksomhetskommunikasjon» gikk gullet til Geelmuyden Kiese for prosjektet «det store omdømmehoppet» for Kiwi Norge. «Markedskommunikasjon, kommersiell» ble vunnet av Apeland Kommunikasjon med kampanjen «Night at Holmenkollen» for Airbnb, og kategorien «internkommunikasjon» ble vunnet av Itera Norge med kampanjen «Redd Kåre» for KLP.
I tillegg til vinnerne var også byråene Involve!, PR-operatørene og Zynk nominert med arbeider.
− Selv om det var færre kategorier i år, er det gledelig å se at det er god bredde blant de nominerte byråene, sier Lyberg.
Hederspris til Henrich Nissen-Lie
Årets hederspris ble også delt ut på tirsdagens arrangement, og til en person som i særlig grad har gjort en spesiell innsats for den norske kommunikasjonsbransjen:
- I år gikk prisen til Henrich Nissen-Lie, som var en av de virkelige pionerene i norsk PR-bransje. Han startet sin første konsulentvirksomhet allerede i 1960, og har drevet konsulentvirksomhet med kontorer i Oslo, Stockholm, København, Brussel og New York, skriver KOMM om prisvinneren.
Noen av virksomhetene driver videre i dag, om enn i ny form. Nissen-Lie var også initiativtaker til bransjeforeningen Norske Informasjonsrådgivere (NIR) som i dag har skiftet navn til KOMM.
− Selv om mange i dagens kommunikasjonsbransje ikke kjenner Nissen-Lie er han en svært vesentlig person i bransjens historie, og ingen kan vise til en merittliste som han. Han var toneangivende og en aktiv leder i over 40 år, og har vært med på å utvikle bransjen til det den er i dag. Det er på høy tid at dette arbeidet hedres, sier Lyberg.
Dyktige studenter vant pris for oppgave
I årets Gullkorn var det også en egen kategori for beste Bachelor-oppgave innen PR og kommunikasjon. Dette er en pris som deles i samarbeid med landets utdanningsinstitusjoner.
Årets beste bacheloroppgave ble skrevet av Erna Duals, Siri Tollerød og Siglinde Maria Lunde ved Handelshøyskolen BI.
Alle vinnere Gullkorn 2015:
VIRKSOMHETSKOMMUNIKASJON
«Det store omdømmehoppet», Geelmuyden Kiese for Kiwi Norge
MARKEDSKOMMUNIKASJON – KOMMERSIELL
«Night at Holmenkollen», Apeland Kommunikasjon for Airbnb