Podkast

MediaPuls 257: Reklame­konkurranser, brukerdata, VPN og influencere

Hvor stor effekt har det å vinne reklamekonkurranser? Hvordan vil fremtiden til brukerdata bli nå etter GDPR? Hvor mange smarthløyttalere blir det solgt hver dag? Hvorfor vil Facebook satse på influencere? Og må Marius bruke VPN for at Google ikke skal tro at han er dansk?

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Sluttet å delta i konkurranser

Det franske mediekonsernet Publicis valgte å legge konkurransene på hylla og i stedet satse på reklameroboten Marcel. En stemmestyrt app basert basert på kunstig intelligens som skal hjelpe konsernets 80.000 ansatte til å forstå alle dataene – og gjøre de ansatte i bedre stand til å samhandle. Årsaken var at konsernsjefen i Publicis oppdaget under Cannes Lions i 2017 at “det hadde skjedd noe. Industrien var under press. Markedsføringslandskapet var utsatt for en disrupsjon. Kundene våre ble utfordret og verdien på de største selskapene i kommunikasjonsindustrien falt”

At effekten av å vinne reklamekonkurranser ikke var like stor.

Har GDPR gått ut på dato før det har tredd i kraft?

De fleste har nok merket at alle bedrifter på planeten har dyttet ut e-poster med oppdatering av personverninnstillinger og spørsmål om aksept av markedsføring. Og GDPR var ikke mange timer gammel før de første søksmålene kom. Og ikke uventet er det søksmål mot Facebook og Google. For brudd på hvordan de håndterer sine brukerdata. 

Men hva er brukerdata egentlig? Eier du din egen data? Eier du det som gjør deg selv unik? Eier du ditt eget DNA? Eller er DNA noe som er felles for alle oss mennesker. Kan vi skape et kunstig DNA ved hjelp av data?

Sosiale medier siden sist:

  • Store oppdateringer til Facebook ads manager
  • Hver dag blir det solgt 100.000 smarthøyttalere i verden
  • Facebook tester ut ny søkemotor for influencer marketing
  • 2 av 10 vil betale for sine favoritt-podkaster
  • British Telecom streamet Champions League live på YouTube

Abonner og hør på MediaPuls via SoundCloudAcastTuneIn RadioStitcher RadioGoogle Play MusicOvercast eller Apple Podkaster. Eventuelt via RSS-feed!

Nyttige lenker:

Takk for at du lytter til MediaPuls

Har du forslag til temaer og saker vi bør ta opp i MediaPuls, så kan du komme med de via vår åpne sendedisposisjon på bit.ly/MediaInnspill. Eller spill inn en liten lydsnutt via Facebook Messenger.

Du finner Hans-Petter og Marius på HansPetter.info og Helt.Digital. Vi hadde satt veldig stor pris på om du vil abonnere og rate oss på iTunes. Alle episoder legges ut fortløpende med lenker til alt vi har snakket om på Mediapuls.no.

Bilde: CMDR Shane via Unsplash

Powered by Labrador CMS