(ARENDAL): – Vi opplever at kampen om tillit og oppmerksomhet aldri har vært tøffere enn nå. Det er utrolig mange aktører som ønsker å presentere sin versjon av sannheten.
Det sier Karen Anna Kleppe. Hun er redaksjonsleder for Hub2 i TV 2.
De jobber blant annet med sosiale medier og TikTok i TV 2. Hun forklarer at mange av de unge brukerne deres er klar over at det er mye forskjellig der ute, og derfor er skeptiske.
– Derfor må vi gi dem grunn til å stole på oss og at de kan bruke oss som kilde til det som skjer i Gaza og resten av verden, sier hun.
Anklaget for å ta side
Spesielt i arbeidet med å dekke konflikten mellom Israel og Hamas har de merket forskjell.
Hvis man ikke regner med de under 18, er 80 prosent av følgerne deres under 34 år.
Kleppe sier de oppdaget at følgerne deres ikke kunne så mye om konflikten, at det var et stort informasjonsbehov og mange spørsmål til videoene de delte.
Etter hvert startet TV 2 å få kritikk og bli anklaget for å ta side i konflikten.
– Vi opplever at mange ikke forstår rollen vår som et redaktørstyrt medie, sier hun.
Kommentarfeltene ble fylt med emojien blå caps, som er en henvisning til Donald Trump og at noe er fake news.
Slo sammen TV og TikTok
Siden de vet at TV-kanalen TV 2 Nyheter nyter høy tillit, men har få unge seere, prøvde de noe nytt med å slå dem sammen. De sa ifra på TikTok når de skulle gå live og satt nyhetsredaktør Karianne Solbrække inn i studio.
– Så må hun svare direkte på TV og Tiktok samtidig.
I sendingen forklarte hun blant annet om faktasjekking, mediehusets rolle og hvilke vurderingen TV 2 gjør når de velger ut bilder de viser.
Kleppe forteller at de har gjort samme grep med å være direkte på to plattformer siden, men at det har vært varierende respons.
– Noen ganger kunne ikke de yngre brydd seg mindre.
Unikt samarbeid
Hun sier seerne deres ønsker å ha sakene forklart, og at de vil forstå konteksten og bakteppet til nyhetene. Slike videoer har tidligere gått dårlig på TV2.no, mens det har vært stort ønske for dem på TikTok, forklarer Kleppe.
Da konflikten blusset opp fikk de utenriksjournalist Fayroz Chamdid inn i some-avdelingen i to uker for å lage forklarer-videoer til TikTok.
Også Bent Skjærstad, som var sendt til Israel, lagde videoer.
– Det var et unikt samarbeid med utenriksavdelingen. Vi ser at disse videoene er veldig ønsket, sier Kleppe.
Ikke lønnsomt på TikTok
Nyhetsredaktør Karianne Solbrække, sier arbeidet de gjør på sosiale medier er viktig i kampen om tillit og troverdighet hos unge seere, selv om det ikke er direkte lønnsomt.
– Det vi gjør på TikTok, det tjener ikke TV 2 en krone på. Dette gjør vi som en del av samfunnsoppdraget, sier hun.
Kleppe sier de har flere fokussamtaler med brukerne sine i løpet av året, og får tilbakemelding fra dem om at de blir skeptiske når TV 2 stenger kommentarfeltene.
Samtidig må de av og til stenge dem fordi trykket blir for stort. Kleppe kaller det en vanskelig problemstilling å stå i.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no