Fra venstre: MTG TV-sjef Morten Micalsen, NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen (som ikke trenger å selge reklame), TV 2-sjef Olav Sandnes og daværende P4-sjef Trygve Rønningen - nå kanalsjef i TV 2. Bildet er fra TV-toppmøtet på Nordiske Mediedager i 2015.Gard L. Michalsen
MEDIEBAROMETERET:
Mediebyråene har kjøpt TV-reklame for 111 millioner kroner mer enn i fjor. Det ser ut til at jeg må spise både ordene mine og siste side i VG
Trender som peker i alle retninger forteller om et volatilt reklamemarked. Men TV-kanalene ser ut til å stabilisere seg på en liten vekst i år.
Årets første statistikker fra Mediebyråforeningen kom med en vekst for TV-kanalene som ikke kunne vare. Her luktet det utsolgte kanaler, høyere priser og Farmen-effekt lang vei.
Undertegnede var blant dem som spådde at det ikke kunne være, og jeg ropte litt for høyt på Facebook at jeg skulle spise programsidene i en papiravis dersom barometeret viste vekst for hele 2017.
Riktignok konsoliderte utviklingen seg i vår, med noen tunge måneder for TV-markedet.
Om Mediebyråforeningens mediebarometer:
Månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen.
Tallene viser den delen av reklameomsetningen som går gjennom mediebyråene, rundt halvparten av det totale reklamemarkedet.
Følgende mediebyråer rapporterer til statistikken:
Medlemmer av Mediebyråforeningen: Carat Norge AS, Futatsu AS, IUM AS, Maxus Communications AS, MEC Norway AS, MediaCom AS, MediaPlus AS, Mindshare Norway AS, OMD AS, Phd AS, RED Media Consulting AS og Vizeum Norge AS.
Og nå viser også august en utvikling som holder på å stabilisere seg for det som fortsatt er byråenes - og dermed de store annonsørenes - viktigste kanal:
Etter åtte måneder av året, har TV omsatt for 2,29 milliarder kroner - 5,1 prosent og 111 millioner mer enn i fjor.
Da juli var så god, pekte mange på antall mandager og tilfeldigheter. Men også august isolert sett «klarer» vekst målt mot fjoråret, med en TV-omsetning på 299 millioner kroner - 1,9 prosent mer enn samme måned i fjor.
MEDIEBAROMETERET: Omsetningen i august (1 mnd)
August 2017
August 2016
Endring
Internett
235 897
231 351
2,0 %
Display
47 594
42 859
11,0 %
Mobil/tablet
15 298
19 007
-19,5 %
Programmatisk/Nettverk
49 825
81 348
-38,8 %
Sosiale medier
43 785
34 096
28,4 %
Søk
54 338
34 832
56,0 %
Video
25 057
19 209
30,4 %
TV
299 872
294 237
1,9 %
Radio
21 822
34 241
-36,3 %
Kino
3 996
4 323
-7,6 %
Utendørs/plakat
44 698
34 733
28,7 %
Dagspresse
45 888
42 945
6,9 %
Ukepresse/magasiner
6 681
8 000
-16,5 %
Fagpresse
2 199
1 489
47,7 %
DM
72 810
74 560
-2,3 %
Andre medier
2 521
6 003
-58,0 %
Sum medieomsetning
736 384
731 882
0,62 %
Ellers forteller barometeret om et reklamemarked der trendene peker i alle retninger.
Og kanskje skal vi lytte til Mediebyråforeningens ord om å ikke legge for mye vekt på å trekke ut omsetningen for enkeltmåneder.
For i august viser den «mye rart»:
Programmatisk / nettverk opplever plutselig en nedgang på 38,8 prosent målt mot samme måned i fjor.
Søk vokser plutselig med 56 prosent.
Internett samlet vokser med bare 2 prosent. Her kunne vi ropt alarm for de digitale kanalene, men det er trolig for tidlig - det kan være tilfeldigheter.
Kino sliter litt, og byråene handlet radioreklame for 36,3 prosent mindre enn i fjor.
Utendørs vokser fortsatt jevnt og trutt, og kommer til å ta igjen dagspresse i totalomsetning før året er omme.
Men, se det: En god augustmåned for papiravisene ga kategorien dagspresse en vekst på 6,9 prosent.
MEDIEBAROMETERET: Per august 2017 (8 mnd)
I år
I fjor
Endring
Andel
Internett
2 059 076
1 861 267
10,6 %
34,2 %
Display
486 989
527 282
-7,6 %
8,1 %
Mobil/tablet
141 182
177 740
-20,6 %
2,3 %
Programmatisk/Nettverk
481 681
434 953
10,7 %
8,0 %
Sosiale medier
382 654
281 285
36,0 %
6,4 %
Søk
370 823
287 319
29,1 %
6,2 %
Video
195 747
152 688
28,2 %
3,2 %
TV
2 290 977
2 179 383
5,1 %
38,0 %
Radio
246 460
249 378
-1,2 %
4,1 %
Kino
68 650
56 102
22,4 %
1,1 %
Utendørs/plakat
349 343
264 143
32,3 %
5,8 %
Dagspresse
389 343
467 338
-16,7 %
6,5 %
Ukepresse/magasiner
64 497
80 964
-20,3 %
1,1 %
Fagpresse
18 593
17 758
4,7 %
0,3 %
DM
509 700
516 895
-1,4 %
8,5 %
Andre medier
28 302
55 544
-49,0 %
0,5 %
Sum medieomsetning
6 024 941
5 748 772
+4,8 %
Gjør vi som foreningen (og mediehusene) selv anbefaler og ser på året så langt sett under ett, er utviklingen mer jevn og stabil:
Internett vokser med drøyt 10 prosent i år, men kommer ikke til å ta igjen TV som den største «kanalen» i år heller.
Det er store skifter «innad» i de forskjellige kategoriene på nett, med sosiale medier som vinneren så langt.
Og byråenes reklamekjøp i sum ser ut til å få en pen vekst for 2017 - så langt en vekst på 4,8 prosent, drøyt 6 milliarder kroner etter to tredeler av året.
PS: Hvis TV fortsatt kan vise til vekst om fire måneder, skal jeg selvsagt spise de to bakerste sidene i VG. Oppskrifter tas i mot med takk.