Seks av ti kroner i VG-kassa kommer fra det digitale

VG har passert 200.000 abonnenter og øker omsetningen digitalt, men de leverer en svakere topplinje.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Torsdag morgen kom resultatet for VG i 2019 og det viser at mediehuset omsatte for 1.793 millioner og fikk et resultat på 293 mill (ebitda).

Det betyr at omsetningen faller med tre prosent - og resultatet med 11 prosent.

Sjefredaktør og adm. dir Gard Steiro opplyser til Medier24 at han mener slutten av året ble bra.

– Vi hadde digital vekst, og driftsresultatet økte sammenlignet med et sterkt fjerde kvartal i 2018. Både VG+ og VGTV leverte sterke resultater. Jeg er imponert over journalistikken, innovasjonskraften og veksten i de redaksjonene. Vi er veldig fornøyde med at VGs posisjon som landet største nyhetsnettsted ble enda tydeligere gjennom 2019. 

Landets største kommersielle mediehus har kommet desidert lengst i den digitale transformasjonen og befester posisjonen med å nok en gang komme over 1 milliard i omsetning rent digitalt.

Totalt det at 58 prosent av VGs inntekter kommer fra internett.

VGs resultat i 2019.

– I fjerde kvartal slo vi den ene rekorden etter den andre, og utviklingen fortsetter inn i 2020. VG har aldri hatt flere brukere. I likhet med alle andre medier opplever vi at papiropplaget faller. Det preger resultatet. I tillegg var annonsemarkedet mer volatilt enn de to foregående årene, men økte brukerinntekter veier opp for noe nedgang innen annonse. Vi er fornøyde med å levere vekst i digitale inntekter både i fjerde kvartal og året som helhet, fortsetter Steiro.

Sjefredaktøren understreker at de de leverer én milliard i digital omsetning for andre året på rad.

– Vi er over milliarden for andre år på rad. Akkurat nå er jeg mest glad for at vi har mye god og viktig journalistikk på gang. Det er godt driv i redaksjonen. Starten på 2020 har vært positiv.

Fremdeles er 751 millioner kroner av omsetningen tilknyttet papiret - og det faller tungt: Ni prosent nedgang fra 2018 til 2019, viser resultatet.

Konsernsjef for Schibsteds nyhetsmedier, Siv Juvik Tveitnes, opplyser at VG hadde 11 prosent vekst i VG+-abonnenter, men at mediehusets resultat ble svekket av en svakere annonseutvikling.

Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsted Media.

I fjerde kvartal hadde VG 477 millioner i omsetning, som er en nedgang på tre prosent målt mot samme periode i fjor. 

På den positive siden har VG nådd 200.000 i digitale abonnementsinntekter og øker samtidig den gjennomsnittlige inntekten per bruker (ARPU) med én prosent. 

VG forteller i kvartalsrapporten at de nådde 1,7 millioner daglige brukere i desember.

Powered by Labrador CMS