
Slik blir de nye ledergruppene når Schibsted samler Norge og Sverige i én mediedivisjon
Torry Pedersen og Gard Steiro får plass i ledergruppa, mens Aftenposten-sjef Espen Egil Hansen må vike.
19. september ble det kjent at Schibsted deler konsernet i to nye divisjoner - en for markedsplasser og én for mediehus og vekstselskaper.
Det betyr at mediehusene i Sverige og Norge organisatorisk samles under én ledelse, med svenske Raoul Grünthal som toppsjef for den nye divisjonen Schibsted Media.
Det ble samtidig kjent at dagens Schibsted Norge-sjef Didrik Munch går av med pensjon til våren.
Tirsdag offentliggjorde Schibsted ASA hvordan ledergruppa for den nye mediedivisjonen ser ut, og det blir som følger:

- Raoul Grünthal - CEO
- Siv Juvik Tveitnes - COO
- Jørgen Konradsson - CFO
- Håkan Halvarsson - HR
- Lena K Samuelsson - Communication, Brand, Public Affairs
- Ian Vännman - Product
- Morten Jacobsen - Technology
- Torry Pedersen - Editorial
- Sofia Olsson Olsén - Publisher, Aftonbladet
- Gard Steiro - Publisher, VG
- Per Håkon Fasting - Advertising Norway
- Anders Nylander - Advertising Sweden
- Tor Jacobsen - Consumer Business
- Martin Frey - Growth
Organinseringen innebærer blant annet at Aftenposten-sjef Espen Egil Hansen, som satt i ledergruppa for Schibsted Norge, ikke blir med i den nye divisjonsledelsen.
Som varslet i september blir Siv Juvik Tveitnes Chief Operating Officer i divisjonen og får dermed en enda mer sentral posisjon i styringen av både de norske og svenske mediehusene.

Den nye medietoppsjefen Raoul Grünthal sier dette i en melding fra Schibsted:
– Vi har ambisjoner om fortsatt å være en ledende publisist og ha en fantastisk salgsplattform i Norge og Sverige. Vi skal også skape nye digitale vekstselskaper, vokse med våre plattformer og ikke minst: Bygge helt nye produkter.
- Dette ser jeg frem til, og jeg er veldig fornøyd med det teamet som nå får et overordnet ansvar for at vi klarer å levere på denne strategien, sier Grünthal.
- SE OGSÅ - intervju med Schibsted-toppene da organiseringen ble kunngjort i september:
Schibsted deler seg i to, og Didrik Munch går av til våren. Vi snakker med ham, Siv Juvik Tveitnes, Sondre Gravir og konserntillitsvalgt Sven Arne Buggeland:
Posted by Medier24 on 19. september 2017
Slik blir resten av konsernledelsen
Schibsted offentliggjorde tirsdag også hvordan den nye rubrikkdivisjonen vil se ut, under ledelse av Sondre Gravir - som allerede har en lang lederkarriere bak seg i både mediehus og rubrikk:
- Sondre Gravir, CEO Schibsted Marketplaces
- Renaud Bruyeron, Tech and Data
- Laila Dahlen, Product and UX
- Susanna Grill, Strategy and Finance
- Antoine Jouteau, France
- Gianpaolo Santorsola, Mature Markets
- Ovidiu Solomonov, Growth Markets and New Models
- Anders Skoe, Norway
Den øverste toppledelsen i Schibsted ASA vil nå bestå av følgende lederkvartett i tillegg til konsernsjef Rolv Erik Ryssdal:
- Rian Liebenberg, EVP Chief Technology Officer and acting Chief Product Officer
- Trond Berger, EVP Chief Finance Officer
- Tina Stiegler, EVP People
- Lena K Samuelsson, EVP Communication, Brand & Public Affairs