Gard Steiro, ansvarlig redaktør i VG.

Gard Steiro: – Jeg veksler mellom å være begeistret, fascinert og dystopisk

Vi er i startfasen av et teknologisk paradigmeskifte, sier VG sjefen om KI.

Publisert

I løpet av julen vil flere medieledere dele sine tanker om året som har vært og året som kommer i spalten lederpraten.

Medier24 har sendt flere skriftlige spørsmål til blant annet ansvarlig redaktør i VG, Gard Steiro.

– Hva var det mest spennende som skjedde på medieteknologifronten i 2024? Og hva forventer du skjer i 2025?

– Helt åpenbart er det utviklingen innen generativ kunstig intelligens. Vi er i startfasen av det som ser ut til å være et teknologisk paradigmeskifte. Mediebransjen er allerede påvirket og vil i økende grad bli det, men det er vanskelig å vite nøyaktig hva konsekvensene blir. Jeg veksler mellom å være begeistret, fascinert og dystopisk. Hva forventer jeg i 2025? Å bli overrasket. Jeg føler meg temmelig sikker på at det vil dukke opp uventede og radikale nyvinninger.

– Hva var den største utfordringen dere sto i i 2024?

– Journalistisk sett var det nok valget i USA som krevde mest av oss som redaksjon. Et av målene våre var å ha en solid dekning av sakene som kunne avgjøre valget: inflasjon, innvandring, abort. Der lykkes vi godt, etter min vurdering. Jeg vil sende en stor takk til våre eminente korrespondenter Nilas Johnsen, Ingeborg Huse Amundsen og fotograf Thomas Nilsson for innsatsen. Jeg er stolt av å kunne kalle dem mine kolleger. Det var også viktig for oss å fornye valgdekningen. Sendingen på valgnatten representerte en stor endring for VGTV med vertikalt fokus. Den nye valgboten fungerte også godt, og kanskje var den et frempek på det som blir helt vanlig funksjonalitet i nyhetsmedier de neste årene.

– Hva blir de største satsingene for dere neste år?

– Det skal jo være et valg i Norge… Utover det kommer vi også i 2025 til å bruke ressurser på å utforske mulighetene kunstig intelligens gir oss, både i journalistikken og produktutviklingen. Vi ser et klart potensial innen både lyd og levende bilder. Jeg tar for gitt at det vil dukke opp tjenester som for alvor utfordrer redaktørstyrte mediers posisjon som nyhetsformidlere, men det er ikke sikkert at det skjer allerede neste år.

– Blir 2025 tiden for oppbemanning?

– Nei, det tror jeg dessverre ikke. Alt tyder på at medieøkonomien blir tøff også neste år. Transformasjonen fra en blandingsøkonomi til en ren digital økonomi fortsetter – og er krevende i seg selv. I tillegg svinger inntektene våre med norsk økonomi, så selv om annonsemarkedet blir bedre, er det ikke helt skyfri himmel i sikte.

– Hvordan tror du KI vil prege VG i 2025?

– Det er vanskelig å være konkret fordi utviklingen går så raskt, men jeg er sikker på at vi vil se nyvinninger både i Norge og internasjonalt. Like viktig som å bruke kunstig intelligens til produktforbedringer, er det å definere hvilke deler av journalistikken som vil øke i verdi når det blir overflod av syntetisk innhold. Om vi skal være optimistiske – og det er det grunn til – vil den autentiske og kvalitetssikrede journalistikken bli viktigere for mange fremover. Vi kan få en form for renessanse for noen av de klassiske journalistiske dydene, og medier som nyter høy tillit kan stå fram som trygge og nødvendige kilder på et internett som gradvis fylles med KI-generert innhold.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS