Trygve Slagsvold Vedum møter forvirring og frustrasjon, etter påstanden om at ingen kommentar til å savne kommunikasjonsfolka om de forsvinner.NTB Scanpix/Eira Lie Jor/Ole Gunnar Onsøien
Vedum vil ha kombyråene ut av det offentlige: – Lettvint og kunnskapsløst, svarer bransjetopper
– Det kan vel hende Vedum har god erfaring med kritikk av elitene for å kapre flere stemmer blant gamle menn på landsbygda, sier Hans Geelmuyden til Medier24.
Torsdag morgen var Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum ute og kommenterte pengebruken på konsulenter og PR-byråer i det offentlige.
Til nå har regjeringen brukt 348 millioner på konsulenttjenester til organisasjonsutvikling og kommunikasjon hittil i år, ifølge NTB. Vedum mener tallet burde vært null.
– Regjeringen bør bare gjøre et vedtak og si at det ikke lenger er lov å bruke kommunikasjonsbyråer. Ingen kommer til å savne dem hvis de ikke gjør noen ting, sier han til NTB.
Kommunalminister Monica Mæland avviser forslaget.
– Elite-kritikk for å kapre stemmer
Medier24 har snakket med en rekke av lederne i noen av landets største kommunikasjonsbyråer.
Hans Geelmuyden i Geelmuyden Kiese kaller utspillet fra Vedum kunnskapsløst, og peker på at kravene til åpenhet og informasjonsflyt fra publikum og brukere blir stadig høyere.
– Jeg tenker at det tallet er et uttrykk for at forvaltningen skjønner at den må åpne opp, og det er ikke forvaltningen nødvendigvis så vant til. Jeg tror at forvaltningen forstår samfunnets krav på innsyn, og da hender det den har behov for kommunikasjonskompetanse, sier han til Medier24.
Geelmuyden er opptatt av at bransjens egen oppfatning av seg selv, avviker fra den oppfatningen Vedum har om at «ingen kommer til å savne dem».
– God informasjon er viktig i informasjonssamfunnet, og de beslutninger som tas i neste omgang blir mer presise og bedre når god informasjon ligger til grunn. Slik blir også samfunnet bedre. Dette er vår egen oppfatning av oss selv, den avviker jo litt fra Vedums oppfatning, sier han og vender skytset tilbake mot Vedum:
– Skulle jeg få være litt stygg med Slagsvold Veum, og det faller meg lett, kan det vel hende han har god erfaring med kritikk av elitene for å kapre flere stemmer blant gamle menn på landsbygda. I en slik sammenheng står kommunikasjonsbransjen lagelig til for hugg, sier Geelmuyden.
– Lettvint
Henrik Halvorsen er administrerende direktør i Gambit Hill&Knowlton, og sier til Medier24 at han ser på det hele som et lite innsiktsfullt innspill.
– Dette er et lettvint og lite innsiktsfullt utsagn om hva det er vi egentlig driver med i kommunikasjonsbransjen, sier han til Medier24.
Halvorsen peker på at staten er en svært profesjonell aktør, også når det gjelder innkjøp av kommunikasjonstjenester, og løfter fram at også offentlige institusjoner kan ha behov for å leie inn eksterne konsulenter.
– Som i privat sektor har også offentlige virksomheter og etater til tider behov for ekstra hoder og hender. Dette kan handle om ekstra kapasitet i forbindelse med spesielle prosesser eller travle perioder, det kan være i forbindelse med sykdom og permisjoner eller i forbindelse med ekstraordinære hendelser. Det kan også handle om at de i visse tilfeller ikke har rett kompetanse internt og trenger rådgivning, eller at de ønsker sparring og et utenforblikk på oppgaver de står ovenfor. Vi jobber i hele spennet fra rådgivning til utvikling og gjennomføring av operative oppgaver og mer integrerte kampanjer., sier han og legger til:
– Det offentlige spesielt gjennomgår en rekke endringer knyttet til effektivisering og digitalisering. Mye av det vi gjør som byrå utledes nettopp av slike prosesser. Den fleksibiliteten som rådgivningsmiljøer som oss da representerer tror jeg faktisk er nyttig for offentlige virksomheter.
– Ikke lønnsom
Per Høiby i First House understreker at de ikke jobber spesielt mye med offentlig sektor, og at under en prosent av deres inntekter kommer derfra.
– Jeg mener likevel Vedums tilnærming ikke vil være gjennomførbar eller lønnsom på skattebetalernes vegne. Selv ikke offentlig sektor har full kapasitet og kompetanse for alle løpende behov. Derfor vil innkjøp av konsulenttjenester være en bedre måte å løse oppgaver hvor kapasitet og kompetanse ikke strekker til, fremfor å innrette offentlig sektor for å dekke alle tenkelige behov ved fast ansatt personell, sier han til Medier24 og legger til:
– Det er også en grunn til at de fleste av landets fremste virksomheter og mange av de viktige små og mellomstore bedriftene ser verdien av å benytte konsulenttjenester.
Administrerende direktør i BCW, Kristian Sarastuen, ønsker ikke å kommentere utspillet fra Vedum.