Dette er kvelden der reklamebyråer, mediebyråer og markedsavdelinger hedres for sine beste kampanjer.
Og gode kampanjer var det. I tillegg til vinnere i de tre kategoriene, ble det delt ut sølv og bronse. Under følger vinnerne i hver kategori.
I tillegg ble det som vanlig delt ut en hederpris fra Mediaforum - den gikk i år til partner Svein Larsen i Futatsu:
Årets vinnere av de tre kategoriene i Medieprisene:
MEDIESTRATEGI: Vizeum/Pol for lanseringen av DNBs Vipps-app.
Juryen uttaler:
Gullvinneren presenterer et ganske overveldende case som er unikt i måten det drar bransjen vår videre med et grundig analytisk innsiktsarbeid (kvantitativt og kvalitativt) som grunnlag for en omfattende mediestrategi der hvert kontaktpunkt (egne, delte, fortjente og kjøpte) har tydelige definerte roller gjennom kjøpstrakten og i takt med tjenestens implementering.
Caset beskriver en solid miks av tradisjonell kanalbruk og innovativ smartness for å påvirke med rett budskap til rett målgruppe på rett tid og sted.
Dette er det eneste (!) caset med tallfestede mediemål og en analyse rundt medieeksponering og prøving for å søke å bevise medienes bidrag (både kjøpte og egne).
Caset er forbilledlig i sin helhet, systematikk, forretningsforståelse og smartness på en rekke områder.
Og Vipps gikk gullet til Vizeum, POL og DNB for VIPPs-lanseringen
Sølv til Mediacom/TRY/Apt og Skoda Fabia "Fabialappen"
Bronse til Mediacom og Apotek 1 "Effektiv samspill gjennom kundereisen"
MEDIEKREATIVITET:Mediacom, kampanje for Babyshop, «Omhavner showrooming».
Juryen uttaler:
Kreativitet kan bane vei og løse viktige forretningsmessige utfordringer. Det har vinneren av årets mediekreativitetskategori vist. Ved hjelp av kløktig kreativ tenkning og forretningsforståelse, er arbeidet et banebrytende bevis på at man ved hjelp av allerede eksisterende kommunikasjonsflater, kan gjøre et kjøpsmessig adferdsproblem til en fordel. Vinnercaset har tidligere vunnet mange priser internasjonalt, hvilket betyr at vi her har å gjøre med en jobb på høyt internasjonalt nivå.
Det er en glede å få lov til å si at vinneren er Mediacom og Babyshop med caset ”Babyshop omfavner showrooming”!
Sølv til Starcom og Mercedes Benz "Prøvekjøring på førsteklasse"
Bronse til OMD og Solo "Goodiebag"
MEDIEKANAL: Radio Norge, kampanje for Shell 7 Eleven - «Verdensrekord i bilvask».
Juryen uttaler:
Årets Gull er et herlige case, som viser at kanalen fullt ut har skjønt kundens utfordringer. Ved innsikt og analyse har de brukt alle muligheter kanalen har, og ikke minst vist en svært god forståelse av målgrupper og eget medie. Dette caset viser hva som er mulig å gjøre når kunden tørr å slippe mediet helt inn i sin egen kampanje. Et strålende eksempel på at mediet har løftet en idé ved å ta eierskap til det selv. Mediet selv spiller på mange måter hovedrollen, uten at det ødelegger grunntanken. En fantastisk gjennomføring der både kunde og media står igjen som vinnere.
Svært gode resultater og ikke minst svært god radio!
Årets gull i Mediakanal går til: Radio Norge og caset ”Verdensrekord i bilvask”
Sølv til Dagbladet og Takeda Nycomed "Noskapin - når forkjølelsen setter inn"
Bronse til Finansavisen og Chanel "Bleu de Chanel"
Flere bilder fra Mediekonferansen, inkludert prisfesten, kan du se her:
Mediekonferansen 2015, Mediaforum. Og som man sier: Tagg en venn, lik og del - men du vinner absolutt ingenting! :)