Representantene Silje
Hjemdal, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen fra Frp har levert forslag til
Stortinget om oppsplitting og nedsalg av NRK. FrP har lenge vært tydelig i sitt ståsted om NRK, og at de ikke ønsker en statsstøttet allmennkringkaster.
I
forslaget skriver de at NRK bruker sin posisjon i direkte konkurranse med
andre aktører og presser andre aktører ut i noen segmenter. De mener statsstøtten
på 7,5 milliarder kroner gir NRK et klart konkurransefortrinn.
Flere
av presseorganisasjonene har sendt høringssvar på forslaget.
Samtlige ber om at
forslaget forkastes.
– Svaret er ikke å selge NRK
Mediebedriftenes
Landsforening (MBL) skriver i sitt forslag at de er enige med forslagsstillerne
om at store deler av NRKs virksomhet gir et betydelig konkurransepress for privat
medievirksomhet.
– Det er ingen tvil om det
tekstbaserte innholdet på NRK.no, der både innholdstyper, virkemidler og
sjangre er identiske med og konkurrerer med det som andre leverer, er svært
problematisk for en rekke avismediehus.
De mener likevel at svaret på
problemet ikke er å selge NRK, og ber Stortinget avvise forslaget.
– Selv om MBL og MBLs
medlemmer er tilhengere av sunn markedskonkurranse, vil privatisering av NRK
tilføre mediemarkedet enten en gigantisk eller flere store aktører, som må
finansiere sin virksomhet i markedet, og som gjennom svært mange år har bygget
opp tilbud og et stort publikum med offentlig finansiering. Dette vil gi et
betydelig fortrinn i markedet.
Norsk Journalistlag skriver i sitt høringssvar at de advarer
not å redusere diskusjonen om NRKs rolle til en ressursdiskusjon. De viser til
NRKs demokratifunksjon, og påpeker at demokratiet er på tilbakegang i verden.
– Skal NRK kunne oppfylle
sitt oppdrag og leve opp til de forventninger som er i befolkningen, er ikke
svaret et massivt kutt slik FrP-representantene foreslår. Det vil bare bidra
til å svekke det norske mediemangfoldet, og virke negativt inn på muligheten
til å bygge motstandskraft i befolkningen.
– Griper direkte inn
Norsk Presseforbund påpeker i sitt svar at et mangfoldig medietilbud er
svært viktig, spesielt i kriser og krig.
– NRK har i denne sammenheng en svært viktig rolle som
allmennkringkaster, og det vil være umulig for NRK, eller andre, å fylle en
slik rolle hvis de tre aktuelle forslagene gjennomføres.
Også Norsk Redaktørforening påpeker NRKs beredskapsansvar. NRK P1 er
beredskapskanal sammen med myndighetenes varslingssystem.
– Men det er langt fra denne godt fundamenterte
beredskapsordningen til det representantene her foreslår, at regjeringen skal «forhandle fram avtaler med kringkastingsselskapene som gir
myndighetene råderett til å bruke etermediene i spesielle krisesituasjoner». Dette forslaget griper direkte inn i medienes uavhengighet,
og vi må fraråde det på det sterkeste, skriver de.
– Vil gi svakere mediemangfold
Schibsted Media skriver at selv om de deler noen av forslagsstillernes premisser for forslaget, så er de dypt uenige i konklusjonen.
De skriver at de er enige i at konkurransen i mediebransjen
hemmes av at markedet domineres av NRK.
– Det er imidlertid ingen grunn til å tro at dette vil bli noe
vesentlig bedre med et privatisert NRK, skriver de.
De påpeker at de private aktørenes kritikk mot NRK er konsentrert om
NRKs sterke satsing på tekst-innhold.
De mener at hvis deler av NRK selges til private aktører, vil andre
mediebedrifter få et uforholdsmessig sterkt konkurransepress.
– Summen av alt dette blir høyst sannsynlig at vi får et
svakere mediemangfold i Norge, noe som neppe har vært forslagsstillernes
intensjon.
– Ikke grunnlag for forslaget
NRK skriver også i sitt svar om viktigheten av en
allmennkringkaster. De skriver at de har forståelse for at markedssituasjonen er
krevende for kommersielle aktører.
– Vi mener imidlertid at svaret på disse utfordringene ikke er
å redusere allmennkringkastertilbudet til befolkningen, men å styrke
rammevilkårene for de norske redaktørstyret mediene.
De mener det ikke er grunnlag for forslaget fra FrP-representantene.
– I en tid med økt uro, spredning av desinformasjon og falske
«nyheter» på sosiale medier, er samfunnets behov for samlende og troverdige
nyhets- og informasjonskilder større enn noen gang tidligere i nyere tid.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no