Frode Søreide, programleder i Solgt

«Solgt» har gått i ni sesonger på NRK. Torsdag ble aller siste episode sendt

– Det er litt som å ha kjærlighetssorg, sier programleder Frode Søreide om at «Solgt« tas av skjermen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Nå er det slutt. Det har vært en eventyrlig reise disse åtte årene, og reise rundt i  Norge og utlandet og se på hus, vise fram dette nydelige landet og de fine boligene, sier programleder i Solgt, Frode Søreide.  

Han har ledet programmet Solgt på NRK gjennom de siste åtte årene og ni sesongene, men nå tas programmet av lufta.

I kveld sendes siste episode av programmet, hvor programleder og eiendomsmeklere reiser land og strand rundt og konkurrerer om å gjette riktige boligpriser i ulike markeder. 

– Det er trist. Det er litt som å ha kjærlighetssorg. Jeg har levd med programmet i åtte år og elska det jeg har fått lov til å gjøre. Man kjenner på et tomrom når det nå er slutt, sier han. 

 – Må jo legge det bak seg

Frode Søreide og eiendomsmeklere på tur.

Akkurat hva fremtiden i NRK vil bringe er uklart for Søreide, som ikke helt vet hva han skal ta seg til nå som programmet ikke skal sendes lenger. 

– Man må jo legge det bak seg på et tidspunkt, og så håper jeg at det finnes nye og spennende muligheter til å jobbe med noe annet, sier han. 

Når det kommer til høydepunkter synes han det er vanskelig å trekke fram bare ett høydepunkt. Likevel er episoden hvor de var i Miami noe han ser tilbake på som et stort øyeblikk i seriens historie. 

– Det var stor sats å få dra til Miami, og tippe boligpriser der. Det var en stor opplevelse, sier han og legger til: 

– Samtidig har jeg fått være hjemme i Sogn der jeg kommer fra, og fått vise fram hus der. Det har også vært en stor opplevelse. 

Stabile tall

«Solgt» har levert gode resultater lineært, viser tall fra NRKs analyseavdeling. 

Sesong

Antall seere

Markedsandel for førstegangsvisning (lineær)

Sesong 1 (2010)

522.000

44,1 %

Sesong 2 (2010)

632.000

41,6 %

Sesong 3 (2011)

542.000

36,3 %

Sesong 4 (2012)

518.000

35,4 %

Sesong 5 (2014)

551.000

35,5 %

Sesong 6 (2015)

629.000

46,3 %

Sesong 7 (2016)

556.000

40,2 %

Sesong 8 (2017)

582.000

47,2 %

Sesong 9 (2018)

424.000

42,8 %

* Denne saken er oppdatert med seertall fra analyseavdelingen, som vi fikk oversendt etter at saken var publisert første gang. 

– Ikke fungert like godt i NRK TV

Frank Gander er redaktør for Dokumentar og samfunn i NRK, og sier at Solgt har vært en suksess for NRK, men at det nå er på tide at de finner nye måter å sende denne typen aktualitetsstoff på. 

– Solgt har vært en stor suksess siden første sesong 2010. Redaksjonen -  med prosjektleder Siv Helberg, programleder Frode Søreide og et lite, men stødig team - har skapt et program som har fungert  veldig godt i en lineær programsetting, sier Gander i en epost til Medier24. 

Han peker på at det er manglende oppslutning rundt programmet digitalt som er en av årsakene til at det nå tas av plakaten. 

– Solgt har samlet folk i hopetall foran tv-skjermen, både i førstegangsutsendelser og i repriser, men ikke fungert like godt i NRK TV, skriver Gander. 

I tillegg jobber NRK med å spisse dokumentar- og samfunnsavdelinga ytterligere, og håper at de fremover kan levere nye konsepter rundt samme tematikk - som fungerer bedre blant annet på mobil. 

– Fra 2019 spisser dokumentar- og samfunnsavdelingen oppdraget sitt i retning av å  fokusere mer på å lage avdekkende og fordypende innhold. Vi skal produsere alt innholdet med «mobil/ondemand-først»-tankegang, og legger derfor ned  Solgt for å skape fordypende og underholdende serier som forhåpentligvis vil fungere enda bedre i en valgbar verden, sier han. 

Frank Gander, redaktør for dokumentar og samfunn i NRK.
Powered by Labrador CMS